Nauczyciele Rodzice Dyrektorzy Konferencje

Dużo do zrobienia w trzy dni

Sprawdź program konferencji

Dzień pierwszy

Hotel Sound Garden, Warszawa

PIĄTEK 21.04.2023

09:00 - 10:00

Patty Sobelman, David Rotberg, Julia Volkman i Joanna Maghen

Panel dyskusyjny: Porozmawiajmy o codziennej naszej pracy z kadrą z rodzicami i dziećmi, Jak przewodzić w trudnych, pełnych wyzwań czasach: przekształć się, by odnieść sukces!

Montessori wierzyła, że dzięki przygotowanemu otoczeniu dziecko może być samodzielne i może rozwijać własny potencjał. Jest to prawda w jaką jako montessorianie silnie wierzymy. Jeżeli zastosujemy tą samą zasadę do dorosłych i przygotujemy im ich własne otoczenie to zobaczymy jak bardzo się zmieni nasza praca. Na warsztacie będziemy proponować praktyczne rozwiązanie do realnych problemów.

W trudnych, pełnych wyzwań czasach liderzy stają w obliczu kryzysów, a potem kolejnych kryzysów i wkrótce mają trudności ze znalezieniem natychmiastowej odpowiedzi na to, co wydaje się ciągłymi wymaganiami ze strony nauczycieli, rodziców i wielu innych osób. Istnieje jednak alternatywa, sposób na poprowadzenie trudnych, pełnych wyzwań czasów do sukcesu. Dołącz do dr Paula Epsteina, który przedstawia 4-etapowy proces, który umożliwi ci przekształcenie codziennych stresorów w sukces.

11:00 - 11:30

Przerwa kawowa

11:30 - 13:00

Joanna Maghen

Dla przedszkolnych

Czy jest możliwe zrealizowanie całego programu w grupie przedszkolnej? Jak planować pracę i o czym nie zapomnieć. Odpowiedni rozkład dnia. Zajęcia w grupie i planowanie indywidualne. Co dr Montessori miała na myśli mówiąc „podążaj za dzieckiem”? Gdzie kończy się tak naprawdę wolność? Porozmawiajmy o prawdziwych dzieciach.

13:00 - 14:30

Przerwa na obiad we własnym zakresie

14:30 - 17:00

Etan Boritzer

Wiedza finansowa i przedsiębiorczość dzieci Montessori

My, dorośli, zrobiliśmy dość globalnego bałaganu z problemami finansowymi! Dajmy naszym dzieciom wiedzę i narzędzia do rozwijania umiejętności finansowych, których tak naprawdę nigdy nas nie nauczono. Na tych warsztatach uczymy się, jak przekazać naszym dzieciom prawdziwą wartość pieniędzy, poza kupowaniem większej ilości ubrań i zabawek. Dokonujemy przeglądu historii i różnych metod wymiany waluty. I tak, uczymy nasze dzieci, aby rozumiały różne sposoby zarabiania pieniędzy i tego, co jest wymagane, aby być przedsiębiorcą podejmującym ryzyko. Wpajamy również naszym dzieciom altruistyczne sposoby korzystania z pieniędzy. Nauczyciele zdobędą wiedzę na temat różnych metod i narzędzi, które pomogą rozwijać umiejętności finansowe dzieci.

Dzień drugi

Sobota 22.04.2023

08:00 - 09:00

Rejestracja

09:00 - 10:00 - Wykład inauguracyjny

Julia Volkman

Neuronauka uczenia się

Jak w mózgu przebiega uczenie się? W jaki sposób możemy wykorzystać sposoby neuronauki w klasie, aby nauka była z natury przyjemna i dostępna dla naszych uczniów? Te interaktywne, zajmujące warsztaty przedstawią fundamentalne informacje, które łączą praktykę edukacyjną z nauką o plastyczności, funkcjach wykonawczych, dynamicznym rozwoju umiejętności, uwagi, stresu, emocji i nie tylko. Informacje te mają zastosowanie zarówno do zdrowia mózgu, jak i uczenia się przez całe życie.

10:15 - 12:00 - Warsztat I

Etan Boritzer

Warsztaty młodych pisarzy: poznanie profesjonalnych narzędzi do pisania

Pracodawcy poszukują dziś kandydatów z wymaganymi umiejętnościami zawodowymi, a także umiejętnościami komunikacji werbalnej i pisemnej. Podczas tej sesji przedstawimy „Profesjonalne narzędzia do pisania” wykorzystywane do efektywnych interakcji w szkole i poza nią. Nauczyciele zyskają zabawne i edukacyjne sposoby, które mogą wykorzystać do nauki przydatnych technik pisania. Uczestnicy nauczą się inspirować uczniów do korzystania z wyobraźni i prostych narzędzi do pisania, aby lepiej docenić bogactwo swojego języka i dzielić się tym bogactwem w komunikowaniu się z innymi.

10:15 - 12:00 - Warsztat I

Patty Sobelman

Praca z zespołem - rola dyrektora

Przygotowanie środowiska dla twoich nauczycieli jest bardzo ważne. To przygotowanie nauczyciela tworzy środowisko dla dzieci. Jak dobrze znasz swoich nauczycieli? Czy znasz ich style uczenia się, co ich motywuje, jak lubią być nagradzani? Rozmawiamy o nauczycielu w taki sposób jak rozmawia się o dziecku. Zrozumienie swoich wykładowców, tworzenie sposobów wzajemnego zrozumienia ma kluczowe znaczenie dla ich sukcesu jako nauczycieli. W jaki sposób zdobywamy te informacje o naszych nauczycielach i jak wykorzystujemy je w praktyce, organizując spotkania personelu, obserwacje i coroczne sprawozdania? Tak wiele spraw do omówienia! 

10:15 - 12:00 - Warsztat I

David Rotberg

P & R: Celowa i refleksyjna praca w środowisku szkoły podstawowej

Na tym warsztacie omówimy:

  1. Celowa praca następcza
  2. Rozwinięcia dla dzieci o różnych stylach uczenia się – nie wszystkie dzieci uczą się w ten sam sposób
  3. Holistyczny i zintegrowany program nauczania 
  4. Schematy blokowe programu nauczania
  5. Pewne zagadnienia są nienegocjowalne. Jak to przekazać dziecku?
  6. Optymalne zaplanowanie pracy
  7. Motywacja i zachęta dla dziecka
  8. Można po prostu powiedzieć…
  9. Odpowiedzialność/terminowość oddawania prac
  10. System zaliczeń przez dzieci (spotkania, obserwacje, systemy sprawdzania prac)

10:15 - 12:00 - Warsztat I

Katarzyna Hordziejewicz

Akcja Adaptacja. Jak wprowadzić rodziny do społeczności żłobka?

Adaptacja to proces, w żłobku najważniejszy krok do tego, aby rodzina poczuła się u nas jak u siebie. Najczęściej jest to pierwsze tak poważne wyjście rodziny z domu w stronę kontaktu ze społeczeństwem. Na spotkaniu porozmawiamy o tym jak ten proces można ułatwić zarówno rodzinie jak i sobie. Na co zwrócić uwagę jako nauczyciel i jakie procedury wprowadzić w placówce, żeby wszystko działo jak w orkiestrze. 

10:15 - 12:00 - Warsztat I

Joanna Papierska

Nauka czytania – dobre rady i kilka praktycznych pomysłów

Dział Język w przedszkolu rozpoczynający naukę z dziećmi od gier dźwiękowych, pisania i głoskowania jest często nie doceniany przez nauczycieli, którzy wspomagają się innymi materiałami/metodami podczas pracy w swojej klasie z tym działem. Na podstawie swoich doświadczeń i przeprowadzonych eksperymentów chce podzielić się pomysłami, grami i atrakcyjnymi historiami, które pomogą nam i dzieciom wprowadzić się w świat nauki języka polskiego już od najmłodszych lat. Opowiemy również dlaczego też czasem wydaje nam się, że to co robimy się nie sprawdza.

10:15 - 12:00 - Warsztat I

Jarosław Jordan

Lekcja ciszy

Wiemy już, że lekcje ciszy są charakterystycznym elementem Pedagogiki Montessori i że utrzymanie ciszy nie jest celem samym w sobie. Wiemy, że nauczycielom montessoriańskim powinno zależeć, żeby dzieci rozumiały ciszę głębiej niż tylko sposób na mechaniczne wyeliminowanie nadmiaru bodźców dźwiękowych. Wiemy, że aby cisza mogła oddziaływać na dziecko, musi ono samo cechować się samodzielnością i  zamiłowaniem do porządku. Podczas warsztatu prowadzone będą ćwiczenia lekcji ciszy. Uczestnicy otrzymają dostęp do ok. dwudziestu przykładowych lekcji. Dla porządku ich opis przedstawiony jest w formie zbliżonej do konspektów zajęć. Opis jest precyzyjny i jednoznaczny, aby uniknąć skojarzeń z ćwiczeniami jogi, ponieważ nasze lekcje ciszy w żadnym razie nimi nie są. Przedstawione będą informacje o tle historycznym powstania lekcji, odpowiedź na pytanie czym jest lekcja ciszy i jakie są niezbędne warunki, aby lekcja ciszy była udana. Będzie okazja do rozmowy o sytuacjach uniemożliwiających przeprowadzenie z powodzeniem lekcji ciszy
oraz do przypomnienia o podstawowych pojęciach i zasadach pedagogicznych, bez których próby wprowadzania lekcji ciszy mogą zakończyć się niepowodzeniem. DZIECI KOCHAJĄ CISZĘ stają się spokojniejsze, zachowują się ciszej, łatwiej się uczą. Jeśli zdecydujecie się Państwo na przeprowadzenie prób nauczenia Waszych dzieci ciszy – staniecie się dla nich – NAUCZYCIELAMI CISZY. 

12:00 - 12:30

Przerwa kawowa i kiermasz wystawców

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

Julia Volkman

Nauka czytania w jednym lub kilku językach

Dzieci uczą się mówić po prostu przez obcowanie z językiem. Ale tego samego nie można powiedzieć o nauce czytania. Aby czytać, musimy zmienić zadania części mózgu przeznaczonej do rozpoznawania twarzy, aby mogła rozpoznawać litery. Musimy nauczyć mózg czytać. Ale jak i kiedy powinniśmy to zrobić? Co nauka mówi nam o przyswajaniu języka dwujęzycznego lub wielojęzycznego? Te warsztaty zaprezentują naukę stojącą za sprawdzonymi rodzajami podejścia w klasie, aby pomóc dzieciom w rozwijaniu znajomości słownictwa, świadomości fonemicznej, znajomości liter i dźwięków, umiejętności pisania (konstruowania słów) i umiejętności czytania.

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

Patty Sobelman

Nieskomplikowanie wszystkiego

„Nie staraj się” się być wszystkim dla wszystkich. Próba dodania coraz więcej do kalendarza szkolnego, oprócz programu Montessori to niekończąca się batalia. Na warsztacie powiemy o znaczeniu rytuałów i procedur dla twoich rodzin, twoich współpracowników. Zrozumienie prawdziwego „dlaczego coś robimy? Pomoże ci w ułożeniu życia rodzinnego i zawodowego. Upraszczanie rzeczy jest ciężką pracą, ale jest tego warte.

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

David Rotberg

Dwoistość filozofii i praktyczności: zrównoważone podejście do zarządzania klasą w środowisku podstawowym

Na tym warsztacie omówimy:

  1. Zarządzanie klasą
  2. Pierwszy miesiąc szkoły i później
  3. Dzienniki pracy, plany pracy, umowy o pracę – o rany! Podejście oparte na opcjach dla różnych stylów uczenia się (nauczycieli i dzieci)
  4. Tablice pracy dziennej i tygodniowej
  5. Układy klas, które honorują Wielkie Lekcje i dają dziecku pełniejszy obraz ich kosmicznego zadania, ich celu w środowisku i ostatecznego celu życia
  6. Praca w klasie
  7. Najlepsze praktyki w klasie
  8. Konsekwentny, zrównoważony plan zajęć
  9. Zachęcający, pełen humoru, kochający i stanowczy – wytyczne dla nauczyciela – dr Montessori przypomina nam, abyśmy „osiągnęli nasz największy potencjał”, a nie perfekcję.

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

Marta Chabowska

Gry i zabawy językowe i słuchowe w przedszkolu

Podczas konferencji opowiem, jak przygotować dzieci do pisania i czytania, przez odpowiednie przygotowanie słuchu i wymowy, ze szczególnym naciskiem na artykulację i uwrażliwienie słuchu fonemowego. Zaprezentuję gry i zabawy grupowe, które zabiorą Państwa w świat głosek i liter, podzielę się swoim doświadczeniem i sprawdzonymi sposobami na poszerzanie kompetencji językowych. 

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

Urszula Tlaga, Justyna Mudent

Edukacja leśna - zachwyt i doświadczenie

Zastanawiałyśmy się kiedyś, jak jeszcze możemy pokazać dzieciom montessoriańską edukację kosmiczną i miejsce człowieka we wszechświecie. Pytałyśmy siebie, za czym najbardziej tęskniłybyśmy, gdybyśmy nie miały do tego dostępu, gdzie czujemy się wolne, a jednocześnie zakorzenione, co wzbudza nasz szacunek. Zgodnie uznałyśmy, że jest to las. Tak zaczęłyśmy naszą przygodę z dziećmi. W lesie wracamy z dziećmi do tego, co jest w nas naturalne, pracujemy narzędziami, budujemy, korzystamy z zasobów lasu, współpracujemy ze sobą, doświadczamy piękna i rytmu natury. Wędrujemy ścieżkami leśnymi, pytając, podejmując decyzje, szukając odpowiedzi. W ten sposób budujemy wspólnotę dzieci i dorosłych. Podczas warsztatu opowiemy, jak rozwijamy w sobie las, jak dobieramy lektury i jakie przynosi to korzyści.

12:30 - 14:00 - Warsztaty II

Aleksandra Chmiel-Czyżewska

DOM w domach dziecięcych

Na tegorocznej konferencji poprowadzę wykład, w którym opowiem, w jaki sposób stworzyć dom w naszych „domach dziecięcych”. W trakcie prezentacji poruszę kwestie związane z otoczeniem w klasie, rolą nauczyciela, oraz tym, w jaki sposób zaangażować dzieci, w życie klasy, oraz wzbudzić w nich poczucie odpowiedzialności, by tym samym pomóc im w budowaniu pewności siebie, podejmowaniu inicjatyw, rozwijaniu umiejętności społecznych i wielu innych cech charakteru. Część swojej prezentacji będę opierać na doświadczeniach zdobytych w ośrodkach Montessori na Florydzie. W listopadzie 2022 miałam możliwość uczestniczyć w wyjeździe członków Polskiej Rady Montessori na Florydzie. 

14:00 - 15:00

Obiad i kiermasz wystawców

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Julia Volkman

Stres, odporność i uczenie się

Świat funkcjonuje w ogromnym stresie związanym z wojną, pandemią, zmianą klimatu, migracją, ekstremizmem politycznym i nie tylko. Jednak pośród tego musimy kontynuować nasze codzienne życie, rodzicielstwo, karierę, edukację i nie tylko. Podczas tych warsztatów omówimy to, co nauka wie o stresie, odporności i uczeniu się oraz jak te informacje mogą nam pomóc w wykonywaniu zadań. Omówimy przegląd strategii, które możemy zastosować, aby rozwinąć odporność, abyśmy mogli lepiej radzić sobie ze stresem we wszystkich jego formach. 

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Etan Boritzer

Uważna medytacja dla dzieci

Spokojne dziecko to szczęśliwe i mądrzejsze dziecko. Biorąc pod uwagę różnego rodzaju lęki, których doświadczają dzisiaj nasze dzieci, musimy wyposażyć je w narzędzia do samodyscypliny i samoregulacji. Możemy pomóc naszym dzieciom znaleźć w sobie przestrzeń, w której mogą ponownie się skoncentrować i skąd mogą poruszać się z większą pewnością siebie i lepiej zintegrować się ze społecznością szkolną i poza szkołą. Podczas tej sesji nauczyciele nauczą się i doświadczą prostej metody uważności opartej na oddychaniu, która szybko prowadzi do wyciszenia i jasności. Dzieci są naturalnymi medytatorami! Zrozumieją i będą cieszyć się doświadczeniem uważności, które my, pedagodzy, możemy im zapewnić.

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Patty Sobelman

Budowanie społeczności z pracownikami

Nasze szkolenia uczą nas, jak budować społeczność klasową wśród dzieci. Oznacza to, że posiadamy umiejętności niezbędne do budowania wspólnoty z dorosłymi, którzy tworzą naszą społeczność nauczycieli. Wymaga to intencjonalności, aby naprawdę poznać swoich pracowników i obserwować ich style uczenia się oraz ich potrzeby. Nauczyciele, podobnie jak dzieci, rosną i rozwijają się w czasie. Stworzenie bezpiecznego miejsca dla nauczycieli do zadawania pytań i zapuszczania korzeni. Inwestowanie w utrzymanie nauczycieli to znacznie mniej pracy i pieniędzy niż zatrudnianie i szkolenie nowych. Budowanie silnej kultury społeczności ze swoimi wykładowcami wzmacnia Twoją szkołę.

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Joanna Pluta

Praca z tekstem literackim w klasach 1-3

Warsztat dedykowany jest tym wszystkim, którzy szukają wsparcia i inspiracji w zakresie pracy z tekstem literackim w montessoriańskich klasach 1-3. Opowiem o tym, jakimi kryteriami kieruję się, wpisując konkretne pozycje na moją listę lektur, wyjaśnię, dlaczego warto proponować dzieciom teksty spoza podstawy programowej i przedstawię kilka tytułów, nad którymi zdecydowanie warto się pochylić. Podzielę się moimi sposobami na realizowanie założeń montessoriańskiej edukacji dla pokoju, mając za narzędzie pracę z lekturą. Doskonalenie rozmaitych umiejętności w zakresie edukacji językowej u naszych uczniów jest bardzo ważne, ale, w moim odczuciu, o wiele ważniejsza jest praca z całym wachlarzem wartości, praca z emocjami, wsparcie młodego człowieka w budowaniu samego siebie, relacji z otaczającymi go ludźmi i światem. W ramach warsztatu opowiem więc o tym, jak w mojej klasie wygląda spotkanie z lekturą: na kręgu, w grupach, w ramach pracy własnej. Uchylę rąbka tajemnicy i wyjaśnię, czym jest bijące serce każdej książki i dlaczego tak ważne jest to, żeby je odnaleźć. I najważniejsze- podzielę się moimi sposobami na stworzenie lekcji, które zapadają w pamięć- nam i naszym uczniom.

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Paulina Zawadzka

Peg dolls – opowiedz mi o ludziach z całego świata

Jak wie każdy nauczyciel Montessori, dzieci potrzebują dotknąć i manipulować, by się uczyć. Na warsztatach z Peg dolls dowiecie się zatem, w jaki sposób przygotować kilka rozwinięć do działu Kultury w oparciu o małe, drewniane figurki, które przybliżą dzieciom wygląd ludzi i ich strojów z różnych kultur, regionów świata czy danego kraju, różnych religii czy zawodów. Warsztat będzie się składał z krótkiej części teoretycznej oraz większej części praktycznej, po której wyjdziecie z sali z własnoręcznie przygotowaną figurką, która być może zapoczątkuje Waszą kolekcję.

Udział w warsztatach wiąże się z dodatkową opłatą 10 zł za materiały, płatne u wykładowcy podczas zajęć.

15:00 - 16:30 - Warsztaty III

Angelika Górska, Anna Nowak Ludziejewska, Alicja Czucha

Co zamiast zwykłych lekcji w 4-8

Od dłuższego czasu pracujemy z przedmiotami przyrodniczymi i humanistycznymi metodą kilkudniowych bloków projektowych. Zauważyłyśmy, że pozwala to zgłębić dany temat, zachować ciągłość myśli i zagadnienia oraz lepiej rozwinąć umiejętności pracy w grupie. Na podstawie doświadczeń opracowałyśmy wspólny program dla czterech przedmiotów przyrodniczych: geografii, biologii, chemii i fizyki oraz humanistycznych, który nie tylko realizuje podstawę programową, ale przede wszystkim pokazuje i pozwala zrozumieć prawa natury fundamentalne dla istnienia i rozwoju życia. W czasie warsztatu chcemy uchylić rąbka tajemnicy, jak pracujemy z tym na co dzień.

16:30 - 19:00 - Okrągłe stoły tematyczne

Zapraszamy wszystkich uczestników do dyskusji przy stołach tematycznych. Tematy nie są ustalone, prosimy o zgłaszanie własnych pomysłów.

Dzień trzeci

Niedziela 23.04.2023

09:00 - 09:50 - Wykład inauguracyjny online

Paul Epstein

Wędrujące dziecko

Przygotowujemy nasze środowiska dla dzieci, które mają znaleźć pracę zaspokajającą ich wewnętrzne potrzeby rozwojowe. Ale zbyt często są dzieci, które tego nie robią. Zamiast się skoncentrować, błądzą. Podczas tej prezentacji Paul zidentyfikuje 4 rodzaje wędrowania, przedstawi narzędzia do obserwacji wędrowania i omówi nasze reakcje na każdy typ.

09:50 - 10:00 - Prezentacja Partnera

Moje Bambino

Pokaz z Musiconem

Bios: Jakub Kozik jest zaangażowany w rozwój projektu Musicon od 2015 roku. Jego wieloletnie doświadczenie w zakresie projektowania, edukacyjna pasja i miłość do muzyki przyczyniły się do sukcesu tego innowacyjnego urządzenia. Laureat IF Design Award, 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie magazynu Brief oraz wielu innych nagród.

Jego wiedza i umiejętności pozwolą uczestnikom na lepsze zrozumienie możliwości wykorzystania Musiconu w edukacji przedszkolnej. To ciekawa okazja dla dyrektorów przedszkoli szukających nowych sposobów na rozwijanie kreatywności i zdolności muzycznych dzieci.

10:15 - 11:15 - Warsztat IV

Patty Sobelman

Szklana klasa

Dr Montessori otworzyła swoją klasę dla widzów na Międzynarodowej Wystawie Panama Pacific International Exposition w San Francisco w Kalifornii w 1915 roku. Nazwała to Szklaną Klasą. Teraz, ponad sto lat później, rodzice nadal chcą „zajrzeć” do klasy swoich dzieci. W tej rozmowie porozmawiamy o tym, jak pokazać rodzicom nie tylko to, co dzieje się w klasie Montessori, ale co ważniejsze, co dzieje się w ich dziecku. Będzie to program edukacji rodziców, który możesz przedstawić w swojej szkole. Rodzice naprawdę to lubią!

10:15 - 11:15 - Warsztat IV

David Rotberg

101 propozycji: Praktyczna kontynuacja pracy i lekcje

Na tym warsztacie omówimy:

  1. Praktyczne propozycje dla Twojej klasy ze wszystkich przedmiotów
  2. Świetne integracje lekcji
  3. Co można zrobić z…
  4. Nie wymyślaj koła na nowo – poddawaj recyklingowi pomysły i powtarzaj je przez 3 lata

10:15 - 11:15 - Warsztat IV

Etan Boritzer

Jak przy pomocy książek rozmawiać z dziećmi na trudne tematy

Nasze dzieci żyją w ryzykownym społeczeństwie, którego nigdy nie doświadczyliśmy dorastając. My, pedagodzy, staliśmy się nie tylko dostarczycielami umiejętności akademickich, ale także menedżerami ryzyka, przejmując niektóre obowiązki tradycyjnie podejmowane w domu. Jak zacząć omawiać trudne tematy, które pojawiają się teraz, gdy nasze dzieci mają większy dostęp do informacji niż kiedykolwiek wcześniej i na które możemy nie być przygotowani? Podczas tej sesji dokonamy przeglądu wykorzystania książek jako „agencji stron trzecich”, które możemy zastosować jako metody nauczania, aby prowadzić rzeczowe dyskusje na tematy, co do których nasze dzieci mogą być zdezorientowane i o których chcą rozmawiać. Nauczyciele uzyskają wgląd w to, jak umiejętnie poruszać się po tych problematycznych obszarach za pomocą książek, a tym samym pielęgnować umiejętności krytycznego myślenia i inteligencję społeczno-emocjonalną, które przygotowują nasze dzieci do bycia mądrymi i rozwijania się pomimo zagrożeń społecznych. 

10:15 - 11:15 - Warsztat IV

Paulina Skoczyk, Krzysztof Dziemidzik

O muzyce i muzykowaniu w szkole i przedszkolu

Czy można poznawać tajniki muzyki poprzez zabawę? Czy nauka nut to trudna sztuka dla wybranych? Jak zachęcić do wspólnego muzykowania uczniów mających przeświadczenie o braku talentu? Podczas warsztatów opowiemy o metodach pracy z dziećmi i młodzieżą oraz o tym, co pozytywnego robią dźwięki z naszymi neuronami w mózgu. 

10:15 - 11:15 - Warsztat IV

Zuzanna Doliwa

Postawa nauczyciela

W listopadzie 2022 roku wraz z 12 osobową grupą członków Polskiej Rady Montessori odwiedziłam sześć ośrodków Montessori na Florydzie. Mieliśmy okazję obserwować grupy NIDO (poniżej 18 miesięcy), żłobki (poniżej 2,5 lat), przedszkola, szkoły ( klasy 1-6), gimnazja i licea. Podczas warsztatu porozmawiamy o tym jaki powinien być nauczyciel Montessori wg Marii Montessori. Jaki powinien być nauczyciel wg Ciebie? Opowiem o postawie nauczycieli, których poznałam na Florydzie i jak to doświadczenie wpłynęło na mnie.

11:15 - 11:45

Przerwa kawowa i kiermasz wystawców

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Julia Volkman

Język wczesnego dzieciństwa: podejście Montessori / Dwyer część 1

We wszystkich kulturach musimy uczyć dzieci czytać. Ale czy istnieje metoda, która działa zarówno w języku polskim, jak i angielskim lub włoskim? Trenerka nauczycieli Montessori, Muriel Dwyer (AMI), uczyła zarówno w języku angielskim, jak i suahili, dwóch częściowo fonetycznych językach. Metodą Montessori opracowała konkretne zajęcia, które miały pomóc dzieciom w nauce pisania i czytania w dowolnym częściowo fonetycznym języku. Omówimy pięcioetapowy program oparty zarówno na odkryciach neuronauki, jak i podejściu Montessori Dwyer. Te żywe, interaktywne warsztaty zaprezentują konkretne działania, które możemy wykorzystać do promocji:

  1. Rozwój słownictwa
  2. Świadomość fonemiczna
  3. Wiedza literowo-dźwiękowa
  4. Pisanie (konstruowanie słów)
  5. Czytanie (wypowiadanie słów). 

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Emilia Polnau

Akredytacja

Akredytacja to kierunkowskaz dla rodziców, nauczycieli, dyrektorów. Rodzicom daje pewność, że wybrane przez nich miejsce nauki ich dzieci zapewnia im przeszkolonych, doświadczonych i stale kształcących się nauczycieli; dostarcza im materiałów, dzięki którym nauka jest możliwa. Każda sala daje dziecku możliwość rozwoju zgodnie z jego indywidualnymi predyspozycjami, a postępowanie osób zatrudnionych w placówce cechuje się wszystkim tym, o czym pisała i co podkreślała Maria Montessori. Akredytacja daje rodzicom pewność, że ich dzieci otrzymają prawdziwą edukację Montessori, na międzynarodowym poziomie.

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Katarzyna Hordziejewicz

Jak wprowadzać język w klasie żłobkowej

Jak wprowadzać język tam, gdzie nie mówią i co po kolei ustawiać na półkach. Krótka powtórka dla tych, którzy ukończyli kurs żłobkowy, a wprowadzenie dla niewtajemniczonych. Jak dobierać i ustawiać półki językowe, czym jest język dla dzieci do 3 roku życia i czy lekcja trójstopniowa to dobry pomysł dla toddlersów? Porozmawiamy również o profilaktyce logopedycznej w żłobku.

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Marta Niska, Ania Wenta

Diagnoza, nie stygmatyzowanie

Spotkałyśmy na naszej drodze zbyt wiele dzieci “w tak zwanej normie intelektualnej”, które z uwagi na nieprzepracowane zachowania trudne, brak samodzielności, impulsywność, trudności z planowaniem, brak edukacji seksualnej, czy brak odpowiedniej farmakoterapii – nie mogły uczestniczyć w ogólnodostępnej edukacji, ich czas pobytu w placówkach był okrojony do kilku godzin w tygodniu z terapeutą. Skupimy się głównie na terapii dzieci starszych, mając oczywiście z tyłu głowy, że samodzielność budujemy od pierwszych dni życia. 

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Magdalena Sarnot - Wrzecinowska

By matematyka była zapamiętana - wyprowadzanie wzorów. Program montessori 9-15

Pomóż uczniom zrozumieć, jak tworzyć skojarzenia i pielęgnować myślenie dedukcyjne. Wyjdź poza proste zapamiętywanie formuły. Umiejętności, które rozwijają, będą przydatne naszym uczniom w dalszej części drogi, gdy staną przed dowodami algebraicznymi, geometrycznymi i pochodnymi. Zrozumienie eliminuje potrzebę zapamiętywania na pamięć. 

11:45 - 13:00 - Warsztat V

Joanna Papierska

Jak prowadzić kręgi

Podczas tych zajęć podzielę się pomysłami na zaprezentowanie dzieciom programowych materiałów edukacyjnych Montessori, podczas zajęć grupowych zwanych też „kręgiem”. Przedstawię wypracowany model prowadzenia kręgów, sposoby na proste przejścia pomiędzy zajęciami, a kręgiem oraz pomysły na zaciekawienie i zaangażowanie dzieci.

13:00 - 14:00

Przerwa obiadowa i kiermasz wystawców

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

Julia Volkman

Język wczesnego dzieciństwa: podejście Montessori / Dwyer Część II

We wszystkich kulturach musimy uczyć dzieci czytać. Ale czy istnieje metoda, która działa zarówno w języku polskim, jak i angielskim lub włoskim? Trenerka nauczycieli Montessori, Muriel Dwyer (AMI), uczyła zarówno w języku angielskim, jak i suahili, dwóch częściowo fonetycznych językach. Metodą Montessori opracowała konkretne zajęcia, które miały pomóc dzieciom w nauce pisania i czytania w dowolnym częściowo fonetycznym języku. Omówimy pięcioetapowy program oparty zarówno na odkryciach neuronauki, jak i podejściu Montessori/Dwyer. Te żywe, interaktywne warsztaty zaprezentują konkretne działania, które możemy wykorzystać do promocji:

  1. Rozwój słownictwa
  2. Świadomość fonemiczna
  3. Wiedza literowo-dźwiękowa
  4. Pisanie (konstruowanie słów)
  5. Czytanie (wypowiadanie słów).

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

David Rotberg

Radość sześciolatka: zachwyt na 2. płaszczyźnie rozwoju

Na tym warsztacie omówimy:

  1. „Pobudź wyobraźnię”
  2. Dreszcz sześcioletniego dziecka
  3. Pasja i ekscytacja
  4. Budowanie cegiełek w szkole podstawowej – położenie fundamentu
  5. Cechy społeczne, emocjonalne i edukacyjne charakterystyczne dla sześciolatków 

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

Patty Sobelman

Trudne rozmowy

Jeśli powiemy sobie szczerze, unikniemy trudnych rozmów. Mamy nadzieję, że same się rozwiążą. Odkrywamy jednak, że życzenie im odejścia bardzo często prowadzi do jeszcze trudniejszych rozmów! Zbadamy, jak uczciwie i z empatią prowadzić rozmowy, które należy przeprowadzić z rodzicami i nauczycielami. Jak wyprosić rodzinę lub nauczyciela z naszych szkół? Jak powiedzieć rodzinie, że ich dziecko ma specjalną potrzebę, której nie możesz zaspokoić? Jak prosić o pomoc i naprawdę ją otrzymać. Opowiedz o swojej trudnej rozmowie, a wspólnie ustalimy plan.

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

Joanna Maghen

Rozszerzenia materiałów – sensoryka

Po szkoleniach podstawowych wiemy, jak pracować z materiałem sensorycznym. Materiał jest bardzo atrakcyjny i chętnie wybierany przez dzieci w każdej grupie wiekowej. Na warsztacie powiemy na co zwracać uwagę, gdy prezentujemy materiał sensoryczny dziecku w wieku 2,5-4, 4-5,5-6 lat. Nasza rola powinna się diametralnie zmienić. Nie zabraknie też wielu propozycji gier grupowych, zabaw na dworze i rozwinięć dla dzieci najstarszych. Jestem pewna, że nauczyciele będą mieli sporo pomysłów do zabrania ze sobą do swych klas.

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

Barbara Stasieło

Power Point dla rodziców – Montessori w domu i w przedszkolu

Montessori w domu to częsty temat pierwszych wrześniowych warsztatów w wielu placówkach Montessori, zarówno w przedszkolu jak i w klasach szkolnych. Na warsztacie zaprezentujemy, jak może to wyglądać. Podczas warsztatu uczestnicy wejdą w rolę rodziców, aby zobaczyć jak to może wyglądać z drugiej strony. Nie zabraknie wielu praktycznych rad. Zapraszam!
Każdy uczestnik tego warsztatu otrzyma uniwersalną prezentację, którą będzie mógł wykorzystać w swojej pracy.  

14:00 - 15:00 - Warsztaty VI

Wioletta Skubera

Trudne rozmowy

Rodzice w edukacji Montessori. Trudne rozmowy. Jak rozmawiać z trudnym rodzicem. Typy rodziców. Wsparcie i stawianie granic. Jak rozumieć zachowania i jak planować skuteczne oddziaływania. 

15:00 - 15:30 - Zakończenie

Zakończenie konferencji w kręgu

Nie czekaj do ostatniej chwili

KONFERENCJA ZACZYNA SIĘ ZA . .. ...

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy