Nauczyciele Rodzice Dyrektorzy Konferencje

Dużo do zrobienia w trzy dni

Sprawdź program konferencji

Dzień pierwszy - Warsztaty

PIĄTEK 12.04.2024

PT.

8:00 - 9:00

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

PT.

9:00 - 9:15

ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI

PT.

9:15 - 10:30

Panel dyskusyjny na temat stanu / sytuacji Montessori w Polsce. Wyznaczenie celów i oszacowanie potrzeb.
Odpowiedz na pytanie: Czy mamy zasoby by podnieść poziom nauczania w naszych szkołach i przedszkolach na wyższy, jeszcze bardzie spójny z filozofią dr Montessori poziom? Czym powinniśmy się wyróżniać w ofercie placówek niepublicznych? Dlaczego „elementy Montessori” nie zdają rezultatów?
Więcej

PT.

10:30 - 11:30

SESJE RÓWNOLEGŁE

Seminarium sokratejskie
Seminarium sokratejskie to znakomite ćwiczenie intelektualne. Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby zmierzyć się z wyzwanie zdyscyplinowania swojego umysłu i wraz z nami podjąć się interpretacji wybranego tekstu dr Marii Montessori zgodnie z zasadami seminarium. Tekst będzie przekazany przed seminarium. Będziemy pracować w małych 10 osobowych grupach.
Więcej
Wprowadzanie sztuki do środowiska Montessori, wiek: 3-6, 6-12 lat
Dołącz do nas i weź udział w zgłębianiu umiejętności artystycznych w środowisku Montessori. Zdobądź bezcenny wgląd w sztuki wizualne, obejmujący pięć kluczowych obszarów studiów artystycznych i związanych z nimi lekcji. Zapoznaj się z najlepszymi mediami i materiałami artystycznymi, aby skutecznie angażować uczniów. Spramani podzieli się specjalistycznymi technikami prowadzenie lekcji plastyki tak dla grupy jaki i dla pojedynczych dzieci. Warsztaty obejmą wszystkie istotne cechy tworzenia inspirującego środowiska artystycznego. Uczestnicy będą ćwiczyć kluczowe lekcje sztuki, w tym rysunek, malarstwo, modelowanie z gliny, teorię koloru i rękodzieło.
Więcej

PT.

11:30 - 12:00

PRZERWA KAWOWA

PT.

12:00 - 14:30

SESJE RÓWNOLEGŁE

PT.

12:00 - 13:15

Badania przesiewowe
Więcej

PT.

12:00 - 13:15

Sztuka dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Więcej

PT.

13:15 - 14:30

Martwe punkty w zarządzaniu ośrodkiem Montessori: od wynagrodzeń po sprzedaż

Podczas warsztatów doświadczysz, co to jest martwy punkt, nauczysz się je obserwować w swojej placówce. Poznasz najczęstsze martwe punkty w zarządzaniu firmą edukacyjną, podzielę się również doświadczeniami ze współpracy w placówkach Montessori.

Więcej

PT.

13:15 - 14:30

Sztuka dla dzieci w wieku 6-12 lat
Warsztaty przeznaczone są dla przewodników pracujących z uczniami w wieku podstawowym. Poznaj różne tematy z zakresu umiejętności artystycznych i uzyskaj jasne zrozumienie, czego należy uczyć uczniów szkół podstawowych. Spramani podzieli się różnymi metodami integrowania sztuki z Wielkimi Lekcjami. Dodatkowo wyjaśni podstawy ustawiania półki ze materiałami do sztuki.
Więcej

14:30 - 15:30

PRZERWA NA OBIAD WE WŁASNYM ZAKRESIE

PT.

15:30 - 17:00

Wykład plenarny

Akredytacja placówek krok po kroku
Więcej

17:00 - 19:00

SPOTKANIE INTEGRACYJNE W HOTELOWEJ RESTAURACJI

Dzień drugi - Konferencja

Sobota 13.04.2024

SOB.

8:00 - 9:00

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

SOB.

09:00 - 10:00

Wykład inauguracyjny

Potencjał sztucznej inteligencji w edukacji Montessori
Sztuczna inteligencja w naszej klasach już jest, czy wiemy o tym czy nie. Od interaktywnego i responsywnego opowiadania historii opartego na AI po badania ekosystemów prowadzone za pomocą wyrafinowanych wirtualnych symulacji– transformacyjny potencjał sztucznej inteligencji jest tutaj obecny. Podczas wykładu inauguracyjnego, zbadamy jaki sposób zastosowania sztucznej inteligencji mogą ulepszyć kluczowe idee dr Montessori, takie jak samodzielne uczenie się, holistyczny rozwój i wspieranie poczucia globalnego obywatelstwa. W przemówieniu omówiono także praktyczne aspekty wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji, upewniając się, że uzupełniają one, a nie zastępują tradycyjne metody Montessori. Powinniśmy wykorzystać sztuczną inteligencję jako dynamicznego sojusznika w wychowywaniu ciekawych, świadomych i kreatywnych uczniów XXI wieku.
Więcej

SOB.

10:15 - 12:00

SESJE RÓWNOLEGŁE

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Jak widzisz małe dzieci od 18 do 36 miesięcy?

Czy naprawdę je widzisz? Dziecko w wieku od 18 miesięcy do 3 lat zasługuje na szacunek, szacunek i radość za to, kim jest. Nie są już bezradnymi niemowlętami, mają swoje własne, unikalne potrzeby i motywacje. Przyjrzymy się temu ważnemu półtora roku w życiu dziecka, uważając, aby się nie spieszyć i zrobić dla niego to, co może zrobić dla siebie.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata
Sztuka dla dzieci w wieku 0-3 lata
Niemowlęta i małe dzieci mogą wyruszyć w podróż pełną odkryć artystycznych! Dołącz do nas, aby zagłębić się w świat umiejętności artystycznych i ich głębokiego znaczenia dla najmłodszych. Uzyskaj wgląd w najbezpieczniejsze i najbardziej odpowiednie zajęcia dla małych dzieci. Poznaj wszechstronne zrozumienie materiałów i mediów artystycznych. Ponadto Spramani zaprezentuje praktyczne demonstracje dotyczące tworzenia prostych i wciągających tac z projektami ze sztuki, które będą sprawiać dzieciom radość. Przyjdź i odkryj radość artystycznych odkryć już od samego początku.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 6 - 12 lat
Wolność i dyscyplina – o czym, z perspektywy przewodnika/nauczyciela AMI, zapominamy w codziennej pracy?

Czasami, kiedy długo pracujemy z dziećmi robimy coś już długo, zdarza nam się zagubić to co najważniejsze, to co było naszym celem na samym początku.
Temat wolności w granicach to temat zawsze obecny w naszej codzienności.
Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia?
To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze  niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 2,5 – 6 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori

Czasami, kiedy długo pracujemy z dziećmi robimy coś już długo, zdarza nam się zagubić to co najważniejsze, to co było naszym celem na samym początku.
Temat wolności w granicach to temat zawsze obecny w naszej codzienności.
Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia?
To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze  niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 6 - 9 lat, rodzice
Kursywa czy DRUK? Odwieczny dylemat jakiego pisma uczymy dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Warsztat odpowie na często zadawane pytania jakiego rodzaju pisma uczyć dzieci najmłodsze. Czy uczenie liter drukowanych ma sens, jak w łatwy i dostępny sposób uczyć pisma pisanego. Na warsztacie pokażemy kilka metod, które warto wykorzystać w klasie. Opowiemy jak efektywnie rozmawiać z rodzicami i włączać ich proces uczenia pisania. 
Pisanie to nie kaligrafia, lecz bardziej zaawansowany sposób komunikacji. Zadamy sobie pytanie co małe dziecko chce zakomunikować i jak wspierać proces nauki przelewania myśli na papier. Już małe dziecko może być autorem…

Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)
Dobrostan dziecka i rodzica – jak się tym opiekujemy w klasie Montessori

W szkole ważne jest to, jak i czego uczymy oraz budowanie dobrostanu dziecka przez pogłębianie samoświadomości, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozpoznawanie emocji i tworzenie wspólnoty. Prowadzimy klasę I-III, w której działamy na kilku poziomach, aby zadbać o psychikę naszych uczniów. Opowiemy o wadze cotygodniowych wypraw do lasu, o programie PKeS (Pracowni Kompetencji Emocjonalno-społecznych) i codziennych praktykach z psychologii pozytywnej i dialogu motywującego. Podzielimy się również naszymi działaniami na rzecz rodziców i całej społeczności szkolnej.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 9 - 12 lat
Czym jest i jak można wykorzystać metodę projektu do realizacji programu w klasie Montessori?
W czasie warsztatu dowiesz się w jaki sposób metoda projektu pozwala integrować treści programowe, pracując z grupą mieszaną wiekowo. Warsztat poprowadzą nauczyciele Montessori z wieloletnią praktyką w kierowaniu pracą w klasie Montessori 9-12 z wykorzystaniem metody projektu.
Więcej

12:00 - 12:30

PRZERWA KAWOWA I SPOTKANIA Z WYSTAWCAMI

SOB.

12:30 - 14:00

SESJE RÓWNOLEGŁE

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Matematyczny Umysł – od sensoryki do matematyki

Jak przygotować i wprowadzać materiał sensoryczny i płynnie przechodzić do pracy z pierwszą matematyką. Krótka powtórka dla tych, którzy ukończyli kurs żłobkowy, a wprowadzenie dla niewtajemniczonych. Jak dobierać i ustawiać materiał, czym jest matematyka dla dzieci do 3 roku życia. Jak pracować z dziećmi, żeby pomóc im się rozwijać i budować odpowiednią siatkę pojęć.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
Magia małego dziecka, czyli pierwsza faza rozwojowa dziecka w pedagogice dr Marii Montessori

Wszyscy pracujący z małymi dziećmi wiedzą, że są one inne niż dzieci starsze. Tylko one potrafią być tak szczere i otwarte na dorosłego. To w wieku do 6 roku życia dr Montessori widziała najważniejszy okres życia człowieka. Na warsztacie przypomnimy sobie kim jest dziecko w tym wieku i jakie są związane z tym następstwa edukacyjne widziane oczami nauczyciela AMI.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Czy jest możliwa realizacja całego programu Montessori w przedszkolu i jak korzystać z dokumentu Sylwetka absolwenta?

Na warsztacie odpowiemy na pytania ważne dla każdego nauczyciela Montessori. Tego początkującego i tego pracującego już wiele lat z dziećmi. Jak zrealizować tak wszechstronny program Montessori ze wszystkich pięciu działów? Pracując z dziećmi często może się nam wydawać, że jest to niemożliwe.
Na warsztacie przypomnimy o tym jakie ważne wskazówki daje nam dr Montessori, na co powinniśmy zwrócić uwagę, jakich „pułapek” unikać, a na co zwracać uwagę. Zaczniemy warsztat od omówienia dokumentu Sylwetka absolwenta jako podstawowego dokumentu kierującego naszą pracą.
Dokument ten jest również przydatny w pracy z rodzicami i kadrą. Jeżeli wszyscy wiemy do jakiego celu zmierzamy i mamy konkretne etapy i narzędzia pracy, łatwiej jest nam realizować cały program Montessori w naszych palcówkach.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat
Podróż poza liczenie: rozwijanie matematycznego umysłu dzieci
Materiały matematyczne Montessori są… niesamowite! Ale prawdziwy cel tych materiałów wykracza poza podstawowe działania matematyczne. Większym celem jest rozwój matematycznego umysłu dziecka. Podczas tej sesji zdefiniujemy matematyczny umysł i przeanalizujemy niektóre materiały Montessori, aby dowiedzieć się, jak lepiej prowadzić dzieci przez wyzwania związane z myśleniem matematycznym. Będziemy korzystać z tych materiałów i badać wzorce, omawiać, w jaki sposób dzieci rozumieją liczenie, analizować trzy wyzwania w ramach równości i angażować się w rozwiązywanie problemów. Dołącz do nas i sprawimy, że matematyka stanie się przygodą pełną śmiechu, ciekawości i odkryć!
Więcej
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 6-12 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Rozmowy o Montessori z rodzicami

KOCHAMY Montessori, ale czasami wyjaśniając metodę, nasze lekcje, nasze szkoły, często skupiamy się na tym, co jest dla nas interesujące i ekscytujące, a nie na tym, co jest najważniejsze dla rodzica. Rodzic jest naszym pierwszym klientem. Bez nich… nie mielibyśmy dzieci w naszych szkołach! Przeanalizujmy, jak rozmawiać z rodzicami metodą Montessori.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Więcej

SOB.

14:00 - 15:00

OBIAD W RESTUARACJI HOTELOWEJ

SOB.

15:00 - 16:00

Wykład plenarny

Od mechanizmów lustrzanych po empatie
Więcej

SOB.

16:00 - 17:30

SESJE RÓWNOLEGŁE

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Nido znaczy gniazdo – organizacja pracy z najmłodszymi

Warsztaty dla nauczycieli i dyrektorów tworzących środowisko dla dzieci do 3 roku życia. Porozmawiamy o tym jak organizować pracę dla najmłodszych dzieci, prowadzić rodziców i sprawiać, że dzieci mogą w bezpieczny i swobodny sposób poznawać świat. Jak planować czułe przewodnictwo w drodze do samodzielności i czy ten plan w ogóle jest potrzeby i możliwy? Warsztaty połączone z dyskusją o bieżących problemach w klasie, rozmowa o tym co nam nauczycielom jest najbardziej potrzebne, aby prowadzić klasę.

Nie pomagaj dziecku, które podjęło się wykonania zadania i wierzy, że mu się uda. Każda zbędna pomoc jest przeszkodą w rozwoju dla dziecka.
Maria Montessori

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Wprowadź zasadę „Normalizacja to miłość” do swoich programów Montessori
Dołącz do nas, gdy będziemy odkrywać koncepcję dr Montessori, że odkrycie znormalizowanego dziecka było jej ukoronowaniem, kluczowym dla prawdziwej praktyki Montessori. W tej prezentacji zatytułowanej „Normalizacja to miłość” rzucimy wyzwanie wielu wyzwaniom związanym z prowadzeniem dzieci w kierunku normalizacji. Zdefiniujemy normalizację i omówimy, dlaczego miłość nie jest tylko uczuciem, ale podstawą tego procesu. Następnie omówimy cztery zasady „Inteligencji miłości”, które kształtują nasze podejście: rozpoznawanie potencjału każdego dziecka, obserwacja, aby zrozumieć i zaakceptować, dostosowywanie środowiska dla dziecka oraz prowadzenie z intencją i cierpliwością. Razem odkryjemy, jak te zasady są niezbędne w wychowaniu znormalizowanego dziecka, będącego sercem dziedzictwa Montessori.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Dziecko z zaburzeniami SI, motoryki małej i dysleksji w otoczeniu Montessori.
Każdego roku do przedszkoli trafia coraz więcej dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Podczas warsztatu opowiemy o sposobach pracy z takimi dziećmi i o tym jak otoczenie Montessori odpowiada na ich potrzeby.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Piosenki jako doskonałe narzędzie pracy z dzieckiem
Zaśpiewaj z nami i zawieź nowe piosenki do twoich dzieci. Wiele treści z naszego programu Montessori może być zawarte właśnie w tekstach piosenek. Powtórzymy stare przeboje takie jak piosenkę o kontynentach i zaśpiewamy nowe utwory np. piosenka o częściach mowy. Uczestnicy warsztatu otrzymają śpiewnik z tekstami prezentowanych piosenek. Chcemy podczas warsztatu zainspirować wszystkich do tworzenia własnych utworów. Pokażemy wam jakie to może być proste.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 6-12 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 6-9 lat, 12-15 lat, rodzice
Stolik Pokoju i co dalej? Mediacje rówieśnicze
Unikanie konfliktów jest zadaniem polityki, budowanie pokoju to edukacja.
M.Montessori W metodzie Montessori wychowanie do pokoju zajmuje ważne miejsce. W mediacji rówieśniczej – dotyczącej sporu pomiędzy uczniami mediatorami są inni uczniowie, wytypowani lub ci, którzy czują się na siłach, żeby wesprzeć w mediacji innych młodych. Są odpowiednio przeszkoleni. Osoba dorosła w mediacjach rówieśniczych jest koordynatorem. Ten proces wymaga empatii, czasu, zaangażowania i gotowości do rozwoju. Tego właśnie uczą mediacje. Czy zatem jesteśmy gotowi oddać ster w ręce młodzieży? Jeśli tak, pokażemy Ci, jak to zrobić na warsztacie, który współ poprowadzą sami uczniowie-mediatorzy.
Więcej
Dla zarządzających
Radzić sobie inaczej
Spotkania zespołu mogą być trudne, a w miarę rozwoju naszych szkół… spotkania zespołu mogą stać się jeszcze trudniejsze. Każda osoba pracująca w grupie przynosi ze sobą własne wątpliwości i poglądy, cele i marzenia. Rozpakowanie naszych osobistych założeń pomoże nam zbudować konstruktywną kulturę pracy i poruszać się po niej.
Więcej

SOB.

17:30 - 18:30

LOTERIA NAGRÓD OD SPONSORÓW I ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU NA NAJLEPSZY FILM REKLAMOWY PLACÓWKI

Dzień trzeci - Konferencja

Niedziela 14.04.2024

ND.

08:00 - 09:00

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

ND.

09:00 - 10:00

Wykład plenarny

Odważ się być wielkim!

Edukujemy dzieci do wielu celów. Chcemy, aby dzieci stały się niezależne i osiągnęły sukcesy w matematyce, językach, sztuce, naukach ścisłych i nie tylko. Ale co by było, gdybyśmy kształcili się dla wielkości? Jak moglibyśmy poprowadzić dzieci i młodzież do osiągnięcia wielkości? I co by to oznaczało w dzisiejszej złożoności i jutrzejszej szybko zmieniającej się przyszłości? Podczas tego przemówienia będziemy odkrywać i rozwijać naszą świadomość wielkości – i nas samych – przez pryzmat naszej perspektywy Montessori. Zastanowimy się, jak wielkość może przekształcić nasze praktyki nauczania od wczesnego dzieciństwa po wiek nastoletni.

Więcej

ND.

10:15 - 12:00

SESJE RÓWNOLEGŁE

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Warsztat: „Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt

Narodziny należy uważać za moment najwyższej wagi w życiu istoty ludzkiej.
Maria Montessori, Wykłady londyńskie 1946

Serdecznie zapraszam rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci na warsztat „Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt. W programie: założenia koncepcji pedagogicznej dr Marii Montessori dotyczące rozwoju małego dziecka, procesy uczenia się mózgu, wskazówki dotyczące tworzenia otoczenia rozwijającego inteligencję i wspierającego samodzielność , prezentacje wybranych pomocy rozwojowych oraz instrukcje, jak wybierać i budować samemu materiały do pracy z dzieckiem.

Warsztaty poprowadzi Monika Borek, doświadczony nauczyciel i trener Montessori w Europie i Azji, założyciel Montessori Education – instytutu szkoleniowo-warsztatowego dla dzieci i dorosłych i prowadząca Montessori City – inicjatywy aktywnie wspierającej rodziny w edukacji domowej. Prywatnie montessoriańska mama nastoletniego Stanisława i maleńkiego Álvaro Miguela.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat
Praca z materiałem kulturowym. Rozwinięcia i materiały podstawowe

Na tym warsztacie omówimy wybrane pomoce z działów geografia, historia, botanika, zoologia i eksperymenty. Przedstawię sposoby utrwalania wiedzy zaczynając od podstawowej prezentacji aż do pomysłów na rozwinięcia, kończąc na projektach. Wszystkie pomoce i propozycje aktywności są wykorzystywane i sprawdzone w grupie przedszkolnej, jednak wiele z tych rozwinięć pomoże tez dzieciom w wieku szkolnym odkryć poznane już wcześniej pomoce na nowo. Pojawią się również wykorzystywane przeze mnie autorskie piosenki, pomoce, karty i książki.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Prowadzenie grupy – najlepsze praktyki od nauczyciela AMI

Prowadzenie grupy to hasło z naszych szkoleń. Można tu zawrzeć wiele tematów od rozkładu dnia aż po witanie dzieci czy rozmowy z rodzicami. Nie zawsze wszystko jest możliwe do wprowadzenia zaraz po szkoleniu. Na warsztacie poruszę takie tematy jak: Co robić ze spóźniającymi się rodzicami? Jaki rozkład dnia jest optymalny. Jak komunikować swoje oczekiwania rodzicom. Co robić z dziećmi nie przestrzegającymi zasad? Jak komunikować zasady dzieciom? Na warsztacie również pokażę swoją ulubioną metodę obserwacji.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Prawdziwe domy dziecięce w naszych przedszkolach, gdzie pachnie jak w domu

Dr Montessori prowadziła Domy dziecięce, a nie przedszkola. Przedszkole to taki „przedsionek” przed szkołą. Szkoła w rozumieniu rodziców to coś ważnego zaś przedszkole to tylko krótki okres przed dużo ważniejszą szkołą. Wróćmy więc do korzeni i zastanówmy się, jak możemy wprowadzić atmosferę domu w naszym otoczeniu.
Jeżeli zaczniemy myśleć o domu a nie o przedszkolu, zmienia się nasza praktyka.
Na warsztacie omówimy jakie elementy otoczenia budują atmosferę domu oraz jakie domowe czynności możemy wprowadzić w pracy z dziećmi. Jak w każdym domu, taki i u nas, trzeba zrobić zakupy, ugotować, upiec czy posprzątać. Na warsztacie powiemy, jak to zrobić z 24 dzieci.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, 12-15 lat, rodzice
Dojrzewanie do podstawy programowej, czyli o projektach, które pozwalają nam dotrzeć do dziecka

W warsztacie porozmawiamy o obowiązujących nas przepisach prawa oświatowego i odnalezieniu ich w kreatywnych, projektowych lekcjach przyrodniczych. Umiejscowimy kompetencje uczniowskie w podstawie programowej i dostosujemy nasze wymagania do gotowości i możliwości dzieci. Przekujemy nasze przepisowe, przewidywane osiągnięcia uczniów w realne i namacalne kompetencje krytycznego myślenia.

Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)​​, rodzice
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 1
Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:
  • Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
  • Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
  • Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
  • Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
  • Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
  • Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Trudne rozmowy. Rodzice w edukacji Montessori

Trudne rozmowy. Jak rozmawiać́ z trudnym rodzicem. Typy rodziców. Wsparcie i stawianie granic. Jak rozumieć́ zachowania i jak planować skuteczne oddziaływania.

Więcej

ND.

12:00 - 12:30

PRZERWA KAWOWA I PRZEKĄSKI. SPOTKANIA Z WYSTAWCAMI

ND.

13:30 - 15:00

SESJE RÓWNOLEGŁE

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, 5 - 6 lat, rodzice
Obserwator Montessori: wzmacnianie pozycji niezależnych dzieci

Przeżyj obserwację metodą Montessori podczas naszej 90-minutowej sesji, przeznaczonej dla nauczycieli todlersów i małych dzieci. Zrozum 5 etapów niezależności i naucz się identyfikować te kluczowe etapy w podróży dziecka. Oglądaj i analizuj przykłady wideo z życia wzięte, przedstawiające niezależność małych dzieci i dzieci w wieku Casa. Uzyskaj wgląd w interpretację tych obserwacji, aby zrozumieć potrzeby rozwojowe każdego dziecka. Zostaw szkołę wyposażoną, aby opracować spersonalizowane strategie, które zachęcają i wspierają drogę dziecka do niezależności, naprawdę ucieleśniając rdzeń filozofii Montessori.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 9 - 12 lat, rodzice
Litera, słowo, książka jako inspiracja do lekcji muzyki w przedszkolu i szkole Montessori​

Aby wszechstronnie muzycznie rozwinąć młodego człowieka należy korzystać z różnych metod, nawet tych mniej oczywistych. Synteza sztuk powinna więc być nieodłącznym elementem rozwoju dziecka. W swojej pracy zarówno w przedszkolu jak i szkole Montessori wykorzystuję książki oraz materiały które łączą zagadnienia języka z muzyką. Na wykładzie zaprezentuję listę pozycji oraz omówię ich wykorzystanie w codziennej pracy.

Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)​
Glina jako materiał sensoryczny w edukacji Montessori

Głównym założeniem zajęć sensorycznych jest wspomaganie rozwoju mózgu, czyli umiejętności posługiwania się wszystkimi zmysłami. Dzięki tego typu aktywnościom dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, poznaje tekstury i odczuwa otaczający je świat. Co, jeśli za fakt przyjmiemy, że nie potrzebujemy profesjonalnie przygotowanych sal, drogich sprzętów i pomocy dydaktycznych, aby przeprowadzić kreatywne zajęcia twórcze pobudzające wszystkie zmysły dziecka?
Glina jest naturalnym i bezpiecznym tworzywem dającym nieograniczone możliwości. Jest łatwo dostępna, prosta i przyjemna w użyciu. Wbrew powszechnemu przekonaniu do pracy z gliną nie potrzeba specjalnego przeszkolenia. Jej surowa forma pobudza twórcze działania dzieci, które z chęcią angażują się w różne aktywności SensoCeramiczne.
Podczas warsztatu przedstawię sprawdzone pomysły na zabawy sensoryczne z gliną w sali i poza nią. Opowiem w jaki sposób wplatam w zajęcia SensoCeramiczne program edukacji Montessori w klasie 1-3. Podczas krótkiego ćwiczenia uczestnicy warsztatu będą mieli okazję poczuć glinę własnymi zmysłami. Warsztat przeznaczony dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń ceramicznych i umiejętności plastycznych.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 9 - 12 lat, rodzice
Moja opowieść o życiu na farmie, czyli dlaczego dr Maria Montessori właśnie tam umieściła edukację nastolatków (12-18)?
Warsztat poświęcony będzie przybliżeniu koncepcji edukacji nastolatków na farmie na podstawie tekstów dr Marii Montessori oraz moich osobistych doświadczeń.
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)​​, rodzice​
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 2

Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:

  • Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
  • Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
  • Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
  • Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
  • Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
  • Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ
Więcej
Dla zarządzających
Zaczynając z wizją końca

Zajęcia Montessori mają początek, środek i koniec. Biznes też ma początek, środek i koniec. Twoja szkoła to biznes. Jaki koniec planujesz dla swojej szkoły? Każdy z nas bardzo ciężko pracował, aby stworzyć nasze społeczności Montessori i zapewnić im zdrowie i rozwój. Przeprowadźmy tę ważną rozmowę, aby nasze szkoły mogły działać w przyszłości.

Więcej

ND.

15:10 - 16:00

ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI I ROZDANIE NAGRÓD. WSPÓLNE ZDJĘCIE

Program dla rodziców – skrócony

13.04.2024

SOBOTA

13 KWIETNIA 2024

WARIANT I

8:00 - 9:00

REJESTRACJA, MOŻLIWOŚĆ ODWIEDZENIA TARGÓW MONTESSORI

WARIANT I

09:00 - 10:00

Potencjał sztucznej inteligencji w edukacji Montessori

 

Więcej

WARIANT I

10:15 - 12:00

Wolność i dyscyplina – o czym, z perspektywy przewodnika/nauczyciela AMI, zapominamy w codziennej pracy?

Czasami, kiedy długo pracujemy z dziećmi robimy coś już długo, zdarza nam się zagubić to co najważniejsze, to co było naszym celem na samym początku.
Temat wolności w granicach to temat zawsze obecny w naszej codzienności.
Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia?
To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze  niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.

Więcej

WARIANT II

14:00 - 15:00

REJESTRACJA, MOŻLIWOŚĆ ODWIEDZENIA TARGÓW MONTESSORI

WARIANT II

15:00 - 16:00

Od mechanizmów lustrzanych po empatie

więcej informacji wkrótce

Więcej

WARIANT II

16:00 - 17:30

Wprowadź zasadę „Normalizacja to miłość” do swoich programów Montessori
Czasami, kiedy długo pracujemy z dziećmi robimy coś już długo, zdarza nam się zagubić to co najważniejsze, to co było naszym celem na samym początku. Temat wolności w granicach to temat zawsze obecny w naszej codzienności. Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia? To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze  niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.
Więcej

Program dla rodziców – pełny

13-14.04.2024

SOBOTA

13 KWIETNIA 2024

SOB.

8:00 - 9:00

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

SOB.

09:00 - 10:00

Wykład inauguracyjny

Potencjał sztucznej inteligencji w edukacji Montessori

 

Więcej

SESJE RÓWNOLEGŁE

SOB.

10:15 - 12:00

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Jak widzisz małe dzieci od 18 do 36 miesięcy?

Czy naprawdę je widzisz? Dziecko w wieku od 18 miesięcy do 3 lat zasługuje na szacunek, szacunek i radość za to, kim jest. Nie są już bezradnymi niemowlętami, mają swoje własne, unikalne potrzeby i motywacje. Przyjrzymy się temu ważnemu półtora roku w życiu dziecka, uważając, aby się nie spieszyć i zrobić dla niego to, co może zrobić dla siebie.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 2,5 – 6 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori

Czasami, kiedy długo pracujemy z dziećmi robimy coś już długo, zdarza nam się zagubić to co najważniejsze, to co było naszym celem na samym początku.
Temat wolności w granicach to temat zawsze obecny w naszej codzienności.
Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia?
To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze  niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 6 - 9 lat, rodzice
Kursywa czy DRUK? Odwieczny dylemat jakiego pisma uczymy dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Warsztat odpowie na często zadawane pytania jakiego rodzaju pisma uczyć dzieci najmłodsze. Czy uczenie liter drukowanych ma sens, jak w łatwy i dostępny sposób uczyć pisma pisanego. Na warsztacie pokażemy kilka metod, które warto wykorzystać w klasie. Opowiemy jak efektywnie rozmawiać z rodzicami i włączać ich proces uczenia pisania. 
Pisanie to nie kaligrafia, lecz bardziej zaawansowany sposób komunikacji. Zadamy sobie pytanie co małe dziecko chce zakomunikować i jak wspierać proces nauki przelewania myśli na papier. Już małe dziecko może być autorem…

Więcej

SOB.

12:00 - 12:30

PRZERWA KAWOWA I SPOTKANIA Z WYSTAWCAMI

SESJE RÓWNOLEGŁE

SOB.

12:30 - 14:00

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Matematyczny Umysł – od sensoryki do matematyki

Jak przygotować i wprowadzać materiał sensoryczny i płynnie przechodzić do pracy z pierwszą matematyką. Krótka powtórka dla tych, którzy ukończyli kurs żłobkowy, a wprowadzenie dla niewtajemniczonych. Jak dobierać i ustawiać materiał, czym jest matematyka dla dzieci do 3 roku życia. Jak pracować z dziećmi, żeby pomóc im się rozwijać i budować odpowiednią siatkę pojęć.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
Magia małego dziecka, czyli pierwsza faza rozwojowa dziecka w pedagogice dr Marii Montessori

Wszyscy pracujący z małymi dziećmi wiedzą, że są one inne niż dzieci starsze. Tylko one potrafią być tak szczere i otwarte na dorosłego. To w wieku do 6 roku życia dr Montessori widziała najważniejszy okres życia człowieka. Na warsztacie przypomnimy sobie kim jest dziecko w tym wieku i jakie są związane z tym następstwa edukacyjne widziane oczami nauczyciela AMI.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Czy jest możliwa realizacja całego programu Montessori w przedszkolu i jak korzystać z dokumentu Sylwetka absolwenta?

Na warsztacie odpowiemy na pytania ważne dla każdego nauczyciela Montessori. Tego początkującego i tego pracującego już wiele lat z dziećmi. Jak zrealizować tak wszechstronny program Montessori ze wszystkich pięciu działów? Pracując z dziećmi często może się nam wydawać, że jest to niemożliwe.
Na warsztacie przypomnimy o tym jakie ważne wskazówki daje nam dr Montessori, na co powinniśmy zwrócić uwagę, jakich „pułapek” unikać, a na co zwracać uwagę. Zaczniemy warsztat od omówienia dokumentu Sylwetka absolwenta jako podstawowego dokumentu kierującego naszą pracą.
Dokument ten jest również przydatny w pracy z rodzicami i kadrą. Jeżeli wszyscy wiemy do jakiego celu zmierzamy i mamy konkretne etapy i narzędzia pracy, łatwiej jest nam realizować cały program Montessori w naszych palcówkach.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 6-12 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Rozmowy o Montessori z rodzicami

KOCHAMY Montessori, ale czasami wyjaśniając metodę, nasze lekcje, nasze szkoły, często skupiamy się na tym, co jest dla nas interesujące i ekscytujące, a nie na tym, co jest najważniejsze dla rodzica. Rodzic jest naszym pierwszym klientem. Bez nich… nie mielibyśmy dzieci w naszych szkołach! Przeanalizujmy, jak rozmawiać z rodzicami metodą Montessori.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Więcej

SOB.

14:00 - 15:00

OBIAD W RESTUARACJI HOTELOWEJ

SOB.

15:00 - 16:00

Wykład plenarny

Od mechanizmów lustrzanych po empatie
Więcej

SESJE RÓWNOLEGŁE

SOB.

16:00 - 17:30

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Nido znaczy gniazdo – organizacja pracy z najmłodszymi

Warsztaty dla nauczycieli i dyrektorów tworzących środowisko dla dzieci do 3 roku życia. Porozmawiamy o tym jak organizować pracę dla najmłodszych dzieci, prowadzić rodziców i sprawiać, że dzieci mogą w bezpieczny i swobodny sposób poznawać świat. Jak planować czułe przewodnictwo w drodze do samodzielności i czy ten plan w ogóle jest potrzeby i możliwy? Warsztaty połączone z dyskusją o bieżących problemach w klasie, rozmowa o tym co nam nauczycielom jest najbardziej potrzebne, aby prowadzić klasę.

Nie pomagaj dziecku, które podjęło się wykonania zadania i wierzy, że mu się uda. Każda zbędna pomoc jest przeszkodą w rozwoju dla dziecka.
Maria Montessori

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Wprowadź zasadę „Normalizacja to miłość” do swoich programów Montessori
Dołącz do nas, gdy będziemy odkrywać koncepcję dr Montessori, że odkrycie znormalizowanego dziecka było jej ukoronowaniem, kluczowym dla prawdziwej praktyki Montessori. W tej prezentacji zatytułowanej „Normalizacja to miłość” rzucimy wyzwanie wielu wyzwaniom związanym z prowadzeniem dzieci w kierunku normalizacji. Zdefiniujemy normalizację i omówimy, dlaczego miłość nie jest tylko uczuciem, ale podstawą tego procesu. Następnie omówimy cztery zasady „Inteligencji miłości”, które kształtują nasze podejście: rozpoznawanie potencjału każdego dziecka, obserwacja, aby zrozumieć i zaakceptować, dostosowywanie środowiska dla dziecka oraz prowadzenie z intencją i cierpliwością. Razem odkryjemy, jak te zasady są niezbędne w wychowaniu znormalizowanego dziecka, będącego sercem dziedzictwa Montessori.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Dziecko z zaburzeniami SI, motoryki małej i dysleksji w otoczeniu Montessori.
Każdego roku do przedszkoli trafia coraz więcej dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Podczas warsztatu opowiemy o sposobach pracy z takimi dziećmi i o tym jak otoczenie Montessori odpowiada na ich potrzeby.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Piosenki jako doskonałe narzędzie pracy z dzieckiem
Zaśpiewaj z nami i zawieź nowe piosenki do twoich dzieci. Wiele treści z naszego programu Montessori może być zawarte właśnie w tekstach piosenek. Powtórzymy stare przeboje takie jak piosenkę o kontynentach i zaśpiewamy nowe utwory np. piosenka o częściach mowy. Uczestnicy warsztatu otrzymają śpiewnik z tekstami prezentowanych piosenek. Chcemy podczas warsztatu zainspirować wszystkich do tworzenia własnych utworów. Pokażemy wam jakie to może być proste.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 6-12 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 6-9 lat, 12-15 lat, rodzice
Stolik Pokoju i co dalej? Mediacje rówieśnicze
Unikanie konfliktów jest zadaniem polityki, budowanie pokoju to edukacja.
M.Montessori W metodzie Montessori wychowanie do pokoju zajmuje ważne miejsce. W mediacji rówieśniczej – dotyczącej sporu pomiędzy uczniami mediatorami są inni uczniowie, wytypowani lub ci, którzy czują się na siłach, żeby wesprzeć w mediacji innych młodych. Są odpowiednio przeszkoleni. Osoba dorosła w mediacjach rówieśniczych jest koordynatorem. Ten proces wymaga empatii, czasu, zaangażowania i gotowości do rozwoju. Tego właśnie uczą mediacje. Czy zatem jesteśmy gotowi oddać ster w ręce młodzieży? Jeśli tak, pokażemy Ci, jak to zrobić na warsztacie, który współ poprowadzą sami uczniowie-mediatorzy.
Więcej

SOB.

17:30 - 18:30

LOTERIA NAGRÓD OD SPONSORÓW I ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU NA NAJLEPSZY FILM REKLAMOWY PLACÓWKI

NIEDZIELA

14 KWIETNIA 2024

ND.

08:00 - 09:00

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

ND.

09:00 - 10:00

Wykład plenarny

Odważ się być wielkim!

Edukujemy dzieci do wielu celów. Chcemy, aby dzieci stały się niezależne i osiągnęły sukcesy w matematyce, językach, sztuce, naukach ścisłych i nie tylko. Ale co by było, gdybyśmy kształcili się dla wielkości? Jak moglibyśmy poprowadzić dzieci i młodzież do osiągnięcia wielkości? I co by to oznaczało w dzisiejszej złożoności i jutrzejszej szybko zmieniającej się przyszłości? Podczas tego przemówienia będziemy odkrywać i rozwijać naszą świadomość wielkości – i nas samych – przez pryzmat naszej perspektywy Montessori. Zastanowimy się, jak wielkość może przekształcić nasze praktyki nauczania od wczesnego dzieciństwa po wiek nastoletni.

Więcej

SESJE RÓWNOLEGŁE

ND.

10:15 - 12:00

Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Prowadzenie grupy – najlepsze praktyki od nauczyciela AMI

Prowadzenie grupy to hasło z naszych szkoleń. Można tu zawrzeć wiele tematów od rozkładu dnia aż po witanie dzieci czy rozmowy z rodzicami. Nie zawsze wszystko jest możliwe do wprowadzenia zaraz po szkoleniu. Na warsztacie poruszę takie tematy jak: Co robić ze spóźniającymi się rodzicami? Jaki rozkład dnia jest optymalny. Jak komunikować swoje oczekiwania rodzicom. Co robić z dziećmi nie przestrzegającymi zasad? Jak komunikować zasady dzieciom? Na warsztacie również pokażę swoją ulubioną metodę obserwacji.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Prawdziwe domy dziecięce w naszych przedszkolach, gdzie pachnie jak w domu

Dr Montessori prowadziła Domy dziecięce, a nie przedszkola. Przedszkole to taki „przedsionek” przed szkołą. Szkoła w rozumieniu rodziców to coś ważnego zaś przedszkole to tylko krótki okres przed dużo ważniejszą szkołą. Wróćmy więc do korzeni i zastanówmy się, jak możemy wprowadzić atmosferę domu w naszym otoczeniu.
Jeżeli zaczniemy myśleć o domu a nie o przedszkolu, zmienia się nasza praktyka.
Na warsztacie omówimy jakie elementy otoczenia budują atmosferę domu oraz jakie domowe czynności możemy wprowadzić w pracy z dziećmi. Jak w każdym domu, taki i u nas, trzeba zrobić zakupy, ugotować, upiec czy posprzątać. Na warsztacie powiemy, jak to zrobić z 24 dzieci.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, 12-15 lat, rodzice
Dojrzewanie do podstawy programowej, czyli o projektach, które pozwalają nam dotrzeć do dziecka

W warsztacie porozmawiamy o obowiązujących nas przepisach prawa oświatowego i odnalezieniu ich w kreatywnych, projektowych lekcjach przyrodniczych. Umiejscowimy kompetencje uczniowskie w podstawie programowej i dostosujemy nasze wymagania do gotowości i możliwości dzieci. Przekujemy nasze przepisowe, przewidywane osiągnięcia uczniów w realne i namacalne kompetencje krytycznego myślenia.

Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)​​, rodzice
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 1
Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:
  • Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
  • Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
  • Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
  • Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
  • Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
  • Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Trudnie rozmowy. Rodzice w edukacji Montessori
Trudne rozmowy. Jak rozmawiać́ z trudnym rodzicem. Typy rodziców. Wsparcie i stawianie granic. Jak rozumieć́ zachowania i jak planować skuteczne oddziaływania.
Więcej
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Warsztat: „Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt

Narodziny należy uważać za moment najwyższej wagi w życiu istoty ludzkiej.
Maria Montessori, Wykłady londyńskie 1946

Serdecznie zapraszam rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci na warsztat „Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt. W programie: założenia koncepcji pedagogicznej dr Marii Montessori dotyczące rozwoju małego dziecka, procesy uczenia się mózgu, wskazówki dotyczące tworzenia otoczenia rozwijającego inteligencję i wspierającego samodzielność , prezentacje wybranych pomocy rozwojowych oraz instrukcje, jak wybierać i budować samemu materiały do pracy z dzieckiem.

Warsztaty poprowadzi Monika Borek, doświadczony nauczyciel i trener Montessori w Europie i Azji, założyciel Montessori Education – instytutu szkoleniowo-warsztatowego dla dzieci i dorosłych i prowadząca Montessori City – inicjatywy aktywnie wspierającej rodziny w edukacji domowej. Prywatnie montessoriańska mama nastoletniego Stanisława i maleńkiego Álvaro Miguela.

Więcej

ND.

12:00 - 12:30

PRZERWA KAWOWA I PRZEKĄSKI

SESJE RÓWNOLEGŁE

ND.

13:30 - 15:00

Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, 5 - 6 lat, rodzice
Obserwator Montessori: wzmacnianie pozycji niezależnych dzieci

Przeżyj obserwację metodą Montessori podczas naszej 90-minutowej sesji, przeznaczonej dla nauczycieli todlersów i małych dzieci. Zrozum 5 etapów niezależności i naucz się identyfikować te kluczowe etapy w podróży dziecka. Oglądaj i analizuj przykłady wideo z życia wzięte, przedstawiające niezależność małych dzieci i dzieci w wieku Casa. Uzyskaj wgląd w interpretację tych obserwacji, aby zrozumieć potrzeby rozwojowe każdego dziecka. Zostaw szkołę wyposażoną, aby opracować spersonalizowane strategie, które zachęcają i wspierają drogę dziecka do niezależności, naprawdę ucieleśniając rdzeń filozofii Montessori.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 9 - 12 lat, rodzice
Litera, słowo, książka jako inspiracja do lekcji muzyki w przedszkolu i szkole Montessori​

Aby wszechstronnie muzycznie rozwinąć młodego człowieka należy korzystać z różnych metod, nawet tych mniej oczywistych. Synteza sztuk powinna więc być nieodłącznym elementem rozwoju dziecka. W swojej pracy zarówno w przedszkolu jak i szkole Montessori wykorzystuję książki oraz materiały które łączą zagadnienia języka z muzyką. Na wykładzie zaprezentuję listę pozycji oraz omówię ich wykorzystanie w codziennej pracy.

Więcej
Przewodnicy dzieci: 9 - 12 lat, rodzice
Moja opowieść o życiu na farmie, czyli dlaczego dr Maria Montessori właśnie tam umieściła edukację nastolatków (12-18)?
Warsztat poświęcony będzie przybliżeniu koncepcji edukacji nastolatków na farmie na podstawie tekstów dr Marii Montessori oraz moich osobistych doświadczeń.
Więcej
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)​​, rodzice​
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 2

Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:

  • Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
  • Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
  • Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
  • Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
  • Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
  • Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ

 

Więcej

English speakers path

Although most of conference lectures are held in Polish, we arranged a special path for participants who are non-Polish speakers. There are 21 fascinating lectures and workshops in English included in the programme, which allows our foreign guests to spend three valuable days at the conference.

FRIDAY, APRIL 12, 2024

APRIL 12

08:00 - 10:30

REGISTRATION

APRIL 12

10:30 - 11:30

Ideal for ages 3 – 6, 6 – 12, parents

Spramani Elaun
Bringing Art Into The Montessori Environment
Join us for an enriching exploration of art literacy within the Montessori environment. Acquire invaluable insights into the visual arts, encompassing the five key areas of art study and their associated lessons. Delve into the best art mediums and materials to effectively engage young learners. Spramani will share expert techniques on demonstrating art lessons and presenting to individual students or focused groups. This workshop will cover all the essential features of creating an inspiring art environment. Participants will practice key art lessons, including drawing, painting, clay modeling, color theory and crafting
More

APRIL 12

11:30 - 12:00

COFFEE BREAK

APRIL 12

12:00 - 13:315

Ideal for ages 2,5 – 6 years

Spramani Elaun
Art for children 2,5-6 years. Part 1
This workshop is tailored for guides working with elementary-age students. Learn various art literacy topics and gain a clear understanding of what should be taught to elementary students. Spramani will share different methods of integrating art with the Great Lessons, providing examples for better comprehension. Additionally, she will explain the fundamentals of staging an art shelf.
More

APRIL 12

13:15 - 14:30

Ideal for ages 6 – 12 years

Spramani Elaun
Art for children 6-12 years. Part 1
Discover the art characteristics of the child. Explore the fundamentals of art literacy and gain insights into the essential areas to teach. Spramani will explain art projects best suited for this age group, shedding light on the materials and mediums ideal for 3-6-year-olds. Additionally, learn how to effectively facilitate process-based art activities. Engage in hands-on practicum sessions, focusing on key lessons in painting and clay modeling.
Więcej

APRIL 12

16:30 - 19:00

NETWORKING MEETING IN HOTEL RESTAURANT

SATURDAY, APRIL 13, 2024

APRIL 13

08:00 - 09:00

REGISTRATION

APRIL 13

09:00 - 10:00

Keynote speech

dr Paul Epstein
The Potential of AI and Montessori Education
AI is already existing in our classes, whether we know it or not. From interactive and responsive AI-powered storytelling to ecosystem exploration through sophisticated virtual simulations, the transformative potential of AI is here. During the keynote lecture, we will explore how the application of artificial intelligence can enhance Dr. Montessori’s key ideas, such as self-directed learning, holistic development and fostering a sense of global citizenship. The speech will also discuss the practical aspects of implementing artificial intelligence tools, ensuring that they complement rather than replace traditional Montessori methods. We should use artificial intelligence as a dynamic ally in raising curious, informed and creative 21st century learners.
More

APRIL 13

10:15 - 12:00

Ideal for ages 0 – 3 years

Spramani Elaun
Art for Infants & Toddlers 0-3
Infants and toddlers can embark on the journey of art exploration! Join us to delve into the world of art literacy and its profound significance for the youngest learners. Gain insights into the safest and most suitable activities for young children. Explore a comprehensive understanding of art materials and mediums. Furthermore, Spramani will showcase practical demonstrations on setting up simple and engaging art trays for children to enjoy. Come discover the joy of artistic discovery from the very beginning!
More

APRIL 13

10:15 - 12:00

Ideal for ages 0 – 3 years

Patty Sobelman
How Do You See Toddlers?

Do you really see them? The 18 month to 3-year old child deserves to be honored and respected and enjoyed for who they are. No longer helpless infants, they have their own unique needs and motivations. We will explore this important year and a half in a child’s life, careful not to rush and do for them what they can do for themselves.  

More

APRIL 13

10:15 - 12:00

Ideal for ages 2,5 – 6, 6 – 12 years

Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
Freedom and discipline – what we can forget about in the daily practice of a group led by an AMI teacher.
 The topic of freedom within limits is a topic always present in our everyday practice. We often wonder if our children have achieved self-discipline yet. The workshop from the perspective of an AMI-trained teacher, will answer the questions: what are the conditions for self-discipline? What is the fundamental role of an adult in achieving it, and what is the role of the environment? This is a workshop for all those who want to rediscover together what fascinated them about Montessori at the very beginning. It is also a workshop for those who still know little about Montessori and want to learn more.
More

APRIL 13

12:00 - 12:30

COFFEE BREAK

APRIL 13

12:30 - 14:00

Ideal for ages 2,5 – 6 years, parents

Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
The magic of a small child, or the first phase of the development in the Montessori pedagogy
Everyone who works with young children knows that they are different from older youngsters. Only they can be so honest and open to an adult. It was at the age of 6 that Dr. Montessori saw the most important period of a person’s life. During the workshop, we will remember who a child of this age is and what the educational consequences are related to it, seen through the eyes of an AMI teacher. 
More

APRIL 13

12:30 - 14:00

Ideal for ages 2,5 – 6 years

dr Paul Epstein
Journey Beyond Counting: Developing the Mathematical Minds of Children
The Montessori mathematics materials are … amazing! But the real purpose for these materials transcends the basic operations. The larger purpose is to develop the child’s mathematical mind. During this session we will define the mathematical mind and examine some of the Montessori materials to learn how to better guide children through the challenges of becoming mathematical thinkers. We will use these materials and explore patterns, discuss how children understanding counting, examine three challenges with equality, and involve ourselves with problem-solving. Join us as we make mathematics an adventure filled with laughter, curiosity, and discovery!  
More

APRIL 13

12:30 - 14:00

All age groups, parents

Patty Sobelman
Speaking Montessori to Parents
We LOVE Montessori but sometimes when explaining the method, our lessons, our schools we often focus on what is interesting and exciting to us and not what is most important to the parent. The parent is our first customer. Without them…we would have no children in our schools! Let’s unpack how to speak Montessori to parents. 
More

APRIL 13

12:30 - 14:00

Ideal for ages 2,5 – 6 years, parents

Spramani Elaun
Art for children 2,5—6 years. Part 2
Discover the art characteristics of the child. Explore the fundamentals of art literacy and gain insights into the essential areas to teach. Spramani will explain art projects best suited for this age group, shedding light on the materials and mediums ideal for 3-6-year-olds. Additionally, learn how to effectively facilitate process-based art activities. Engage in hands-on practicum sessions, focusing on key lessons in painting and clay modeling.
More

APRIL 13

14:00 - 15:00

LUNCH

APRIL 13

16:00 - 17:30

Ideal for ages 2,5 – 6 years, parents

dr Paul Epstein
Bring 'Normalization is Love’ into Your Montessori Programs
Join us as we explore Dr. Montessori’s concept that the discovery of the normalized child was her crowning achievement, central to genuine Montessori practice. In this presentation titled „Normalization is Love,” we will challenge the many challenges in guiding children towards normalization. We will define normalization and discuss why love is not just a sentiment but the foundation of this process. We will then discuss the four 'Intelligences of Love’ principles that shape our approach: recognizing each child’s potential, observing to understand and accept, adapting the environment for the child, and guiding with intentionality and patience. Together, we will find how these principles are essential in nurturing a normalized child, the heart of Montessori’s legacy.  
More

APRIL 13

16:00 - 17:30

Ideal for ages 6 – 12 years, parents

Spramani Elaun
Art for children 2,5 – 6 years. Part 2
Discover the art characteristics of the child. Explore the fundamentals of art literacy and gain insights into the essential areas to teach. Spramani will explain art projects best suited for this age group, shedding light on the materials and mediums ideal for 3-6-year-olds. Additionally, learn how to effectively facilitate process-based art activities. Engage in hands-on practicum sessions, focusing on key lessons in painting and clay modeling.
More

APRIL 13

16:00 - 17:30

Ideal for management

Patty Sobelman
Getting Along Differently
 
Więcej

SUNDAY, APRIL 14, 2024

APRIL 14

08:00 - 09:00

REGISTRATION

APRIL 14

09:00 - 10:00

Plenary lecture

dr Paul Epstein
Dare to be great!
We educate children for many purposes. We want children to become independent and accomplished in mathematics, languages, arts, sciences, and more. But what if we educated for greatness? How would we guide children and adolescents to achieve greatness? And what would this mean in today’s complexities and tomorrows rapidly changing future? During this keynote we will explore and develop our awareness of greatness – and in ourselves – through the lens of our Montessori perspective. We will consider how greatness could transform our early childhood to middle school teaching practices. 
More

APRIL 14

10:15 - 12:00

Ideal for ages 2,5 – 6 years, parents

Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
Classroom leadership – best practices from an AMI tread teacher.
Classroom leadership is part of every Montessori teacher’s training. It contains many topics, from the daily schedule, greeting children and talking to parents. It is not always possible to implement everything immediately after training. During the workshop, I will discuss topics such as: What to do with parents who are late? What is the optimal daily schedule? How to communicate your expectations to parents. What to do with children who don’t follow the rules? How to communicate rules to children? During the workshop, I will also show my favorite observation method.
More

APRIL 14

10:15 - 12:00

For all age groups, parents

Spramani Elaun
Raising Creative Thinkers for the 21st Century. Part 1

Join us for an enriching discussion that aims to empower guides in understanding the role of creative thinking. Spramani will discuss the following topics:

  • The Crucial Importance of Raising Creative Thinkers for the 21st Century
  • How Visual Arts & STEAM Projects Elevate Creative Thinking
  • The Cognitive Benefits of Arts
  • Engaging Children in Creative and Curious Tinkering
  • Strategies for Educators to Foster Creative Flow in their Classrooms
  • Identifying and Overcoming Facilitator Roadblocks to Creative Flow
More

APRIL 14

12:00 - 12:30

COFFE BREAK & REFRESHMENTS

APRIL 14

13:30 - 15:00

Ideal for ages 0 – 3, 2,5 – 6 years, parents

dr Paul Epstein
The Montessori Observer: Empowering Independent Children
Experience observation in the Montessori method during our focused 90-minute session, designed for toddler and early childhood educators. Understand the 5 stages of independence and learn to identify these crucial phases in a child’s journey. Watch and analyze real-life video examples of independence in toddlers and Casa-age children. Gain insights into interpreting these observations to understand each child’s developmental needs. Leave equipped to craft personalized strategies that encourage and foster a child’s path to independence, truly embodying the core of Montessori philosophy. 
More

APRIL 14

10:15 - 12:00

For all age groups, parents

Spramani Elaun
Raising Creative Thinkers for the 21st Century. Part 2

Join us for an enriching discussion that aims to empower guides in understanding the role of creative thinking. Spramani will discuss the following topics:

  • The Crucial Importance of Raising Creative Thinkers for the 21st Century
  • How Visual Arts & STEAM Projects Elevate Creative Thinking
  • The Cognitive Benefits of Arts
  • Engaging Children in Creative and Curious Tinkering
  • Strategies for Educators to Foster Creative Flow in their Classrooms
  • Identifying and Overcoming Facilitator Roadblocks to Creative Flow
More

APRIL 14

16:00 - 17:30

Ideal for managers

Patty Sobelman
Getting Along Differently
Montessori activities have a beginning, a middle and an end. Businesses also have a beginning, a middle and an end. Your school is a business. What is the end that you have in mind for your school? Each of us have worked so very hard to create our Montessori communities and keep them healthy and growing. Let’s have this important conversation so our schools continue into the future. 
More

Nie czekaj do ostatniej chwili

KONFERENCJA ZACZYNA SIĘ ZA . .. ...

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy