Dużo do zrobienia w trzy dni
Sprawdź program konferencji
Dzień pierwszy - Warsztaty
PIĄTEK 12.04.2024
PT.
8:00 - 9:00
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
PT.
9:00 - 9:10
ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
PT.
9:10 - 10:20
Odpowiedź na pytanie: Czy mamy zasoby by podnieść poziom nauczania w naszych szkołach i przedszkolach na wyższy, jeszcze bardzie spójny z filozofią dr Montessori poziom? Czym powinniśmy się wyróżniać w ofercie placówek niepublicznych? Dlaczego „elementy Montessori” nie zdają rezultatów?
PT.
10:20 - 10:30
Czym powinniśmy się wyróżniać w ofercie placówek niepublicznych?
Prezentacja Falck Medycyna
PT.
10:30 - 11:30
SESJE RÓWNOLEGŁE
Seminarium sokratejskie
Wprowadzanie sztuki do środowiska Montessori, wiek: 3-6, 6-12 lat
Dołącz do nas i weź udział w zgłębianiu umiejętności artystycznych w środowisku Montessori. Zdobądź bezcenny wgląd w sztuki wizualne, obejmujący pięć kluczowych obszarów studiów artystycznych i związanych z nimi lekcji. Zapoznaj się z najlepszymi mediami i materiałami artystycznymi, aby skutecznie angażować uczniów. Spramani podzieli się specjalistycznymi technikami prowadzenie lekcji plastyki tak dla grupy jaki i dla pojedynczych dzieci. Warsztaty obejmą wszystkie istotne cechy tworzenia inspirującego środowiska artystycznego. Uczestnicy będą ćwiczyć kluczowe lekcje sztuki, w tym rysunek, malarstwo, modelowanie z gliny, teorię koloru i rękodzieło.
PT.
11:30 - 12:00
PRZERWA KAWOWA
PT.
12:00 - 13:15
SESJA RÓWNOLEGŁA
Monitorowanie rozwoju małego dziecka – Skrining rozwojowy małego dziecka SRMD – w Modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny
Nowy Model WWR zakłada możliwość międzysektorowego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodzin (rozumianego jako kompleksowe działania wspierające) skierowaną do rodzin oczekujących narodzin dziecka lub wychowujących dziecko w wieku od urodzenia do momentu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Okres szczególnej wrażliwości rozwojowej wczesnego dzieciństwa i średniego dzieciństwa stanowi wyzwanie dla systemu profilaktyki w Polsce, stąd położony akcent na monitorowanie rozwoju dziecka
Zgodnie z założeniami nowego modelu WWR, działania związane z wczesnym wykrywaniem potencjalnych opóźnień czy zaburzeń w rozwoju dzieci prowadzone w jednostkach ochrony zdrowia powinny być kontynuowane w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (żłobkach i klubach dziecięcych), placówkach wychowania przedszkolnego oraz klasach I-III szkoły podstawowej. Tym samym działania te złożyłyby się na program systematycznego monitorowania kompetencji rozwojowych dzieci, który objąłby wszystkie obszary rozwoju (rozwój sensoryczny, ruchowy, poznawczy i społeczno-emocjonalny) określone przez Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Wyniki monitorowania rozwoju i badań przesiewowych powinny być następnie omawiane z rodzicami, którzy uzyskaliby informacje, jakie działania wspierające rozwój dziecka są rekomendowane i czy wskazana jest pogłębiona ocena funkcjonalna w PPP. Zanonimizowane wyniki badań przesiewowych posłużą analizie potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży.
Skrining rozwoju małego dziecka (SRMD) to narzędzie służące monitorowaniu rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (6–36 mies.) oraz średniego dzieciństwa (3–6 lat). Obejmuje obserwację zachowań dziecka w kategorii aktywności. Oceniane aktywności pogrupowane są w obszary zgodnie z klasyfikacja ICF. Podstawę oceny stanowią schematy rozwojowe, które przedstawiają, zgodnie z prawami ontogenezy, aktywności typowe dla funkcjonowania dziecka prawidłowo rozwijającego się. Badanie odbywa się na podstawie obserwacji aktywności dziecka i na podstawie rozmowy z opiekunami dziecka. Powinno być poprzedzone obserwacją dziecka i budowaniem relacji z nim i z ośrodkiem opiekuńczym.
Skrining rozwoju małego dziecka (SRMD) – narzędzie badawcze opracowane przez R. Piotrowicza, M.
Walkiewicz-Krutak, K. Wereszkę, I. Gelletę, A. Mikler-Chwastek, K. Pawlak) w ramach projektu realizowanego przez Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: Opracowanie i pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki nr umowy: MEiN/2021/DWKI/80 oraz walidacja narzędzi w ramach projektu realizowanego przez Uniwersytet Śląski pn. Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej, finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki MEiN/2022/DWEW/1070.
Sztuka dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
PT.
14:15 - 15:30
SESJA RÓWNOLEGŁA
Martwe punkty w zarządzaniu ośrodkiem Montessori: od wynagrodzeń po sprzedaż
Podczas warsztatów doświadczysz, co to jest martwy punkt, nauczysz się je obserwować w swojej placówce. Poznasz najczęstsze martwe punkty w zarządzaniu firmą edukacyjną, podzielę się również doświadczeniami ze współpracy w placówkach Montessori.
Sztuka dla dzieci w wieku 6-12 lat
Warsztaty przeznaczone są dla przewodników pracujących z uczniami w wieku podstawowym. Poznaj różne tematy z zakresu umiejętności artystycznych i uzyskaj jasne zrozumienie, czego należy uczyć uczniów szkół podstawowych. Spramani podzieli się różnymi metodami integrowania sztuki z Wielkimi Lekcjami. Dodatkowo wyjaśni podstawy ustawiania półki z materiałami do sztuki.
17:15 - 19:00
SPOTKANIE INTEGRACYJNE W HOTELOWEJ RESTAURACJI
Dzień drugi - Konferencja
Sobota 13.04.2024
SOB.
8:00 - 9:00
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
SOB.
9:00 - 9:10
ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
SOB.
09:10 - 10:10
Wykład inauguracyjny
Wykład dostępny online
Potencjał sztucznej inteligencji w edukacji Montessori
SOB.
10:10 - 10:15
Film
Czym jest Integracja Sensoryczna?
SOB.
10:30 - 12:00
SESJE RÓWNOLEGŁE
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Wykład dostępny online
Jak widzisz małe dzieci od 18 do 36 miesięcy?
Czy naprawdę je widzisz? Dziecko w wieku od 18 miesięcy do 3 lat zasługuje na szacunek, szacunek i radość za to, kim jest. Nie są już bezradnymi niemowlętami, mają swoje własne, unikalne potrzeby i motywacje. Przyjrzymy się temu ważnemu półtora roku w życiu dziecka, uważając, aby się nie spieszyć i zrobić dla niego to, co może zrobić dla siebie
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata
Sztuka dla dzieci w wieku 0-3 lata
Niemowlęta i małe dzieci mogą wyruszyć w podróż pełną odkryć artystycznych! Dołącz do nas, aby zagłębić się w świat umiejętności artystycznych i ich głębokiego znaczenia dla najmłodszych. Uzyskaj wgląd w najbezpieczniejsze i najbardziej odpowiednie zajęcia dla małych dzieci. Poznaj wszechstronne zrozumienie materiałów i mediów artystycznych. Ponadto Spramani zaprezentuje praktyczne demonstracje dotyczące tworzenia prostych i wciągających tac z projektami ze sztuki, które będą sprawiać dzieciom radość. Przyjdź i odkryj radość artystycznych odkryć już od samego początku.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 6 - 12 lat
Wykład dostępny online
Wolność i dyscyplina – o czym, z perspektywy przewodnika/nauczyciela AMI, zapominamy w codziennej pracy?
Często zastanawiamy się czy nasze dzieci osiągnęły już samodyscyplinę. Warsztat z perspektywy nauczyciela AMI, odpowie na pytania jakie są warunki samodyscypliny? Jaka jest fundamentalna rola dorosłego w jej osiągnięciu, jaka jest rola otoczenia?
To warsztat dla wszystkich, którzy chcą wspólnie ponownie odkryć, to co zachwyciło ich w Montessori na samym początku. To także warsztat dla tych, którzy o Montessori wiedzą jeszcze niewiele i chcą dowiedzieć się więcej.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 2,5 – 6 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 6 - 9 lat, rodzice
Kursywa czy DRUK? Odwieczny dylemat jakiego pisma uczymy dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Warsztat odpowie na często zadawane pytania jakiego rodzaju pisma uczyć dzieci najmłodsze. Czy uczenie liter drukowanych ma sens, jak w łatwy i dostępny sposób uczyć pisma pisanego. Na warsztacie pokażemy kilka metod, które warto wykorzystać w klasie. Opowiemy jak efektywnie rozmawiać z rodzicami i włączać ich proces uczenia pisania.
Pisanie to nie kaligrafia, lecz bardziej zaawansowany sposób komunikacji. Zadamy sobie pytanie co małe dziecko chce zakomunikować i jak wspierać proces nauki przelewania myśli na papier. Już małe dziecko może być autorem…
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)
Dobrostan dziecka i rodzica – jak się tym opiekujemy w klasie Montessori
W szkole ważne jest to, jak i czego uczymy oraz budowanie dobrostanu dziecka przez pogłębianie samoświadomości, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozpoznawanie emocji i tworzenie wspólnoty. Prowadzimy klasę I-II, w której działamy na kilku poziomach, aby zadbać o psychikę naszych uczniów. Opowiemy o wadze cotygodniowych wypraw do lasu, o programie PKeS (Pracowni Kompetencji Emocjonalno-społecznych) i codziennych praktykach z psychologii pozytywnej i dialogu motywującego. Podzielimy się również naszymi działaniami na rzecz rodziców i całej społeczności szkolnej.
Przewodnicy dzieci: 9 - 12 lat
Czym jest i jak można wykorzystać metodę projektu do realizacji programu w klasie Montessori?
W czasie warsztatu dowiesz się w jaki sposób metoda projektu pozwala integrować treści programowe pracując z grupa mieszana wiekowo. Warsztat poprowadzą nauczyciele Montessori z wieloletnią praktyką w kierowaniu praca w klasie Montessori 9-12 z wykorzystaniem metody projektu.
12:00 - 12:30
PRZERWA KAWOWA I SPOTKANIA Z WYSTAWCAMI
SOB.
12:30 - 14:00
SESJE RÓWNOLEGŁE
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Matematyczny Umysł – od sensoryki do matematyki
Jak przygotować i wprowadzać materiał sensoryczny i płynnie przechodzić do pracy z pierwszą matematyką. Krótka powtórka dla tych, którzy ukończyli kurs żłobkowy, a wprowadzenie dla niewtajemniczonych. Jak dobierać i ustawiać materiał, czym jest matematyka dla dzieci do 3 roku życia. Jak pracować z dziećmi, żeby pomóc im się rozwijać i budować odpowiednią siatkę pojęć.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Saima Majeed, Pratheeksha Srikumar
Magia małego dziecka, czyli pierwsza faza rozwojowa dziecka w pedagogice dr Marii Montessori
Wszyscy pracujący z małymi dziećmi wiedzą, że są one inne niż dzieci starsze. Tylko one potrafią być tak szczere i otwarte na dorosłego. To w wieku do 6 roku życia dr Montessori widziała najważniejszy okres życia człowieka. Na warsztacie przypomnimy sobie kim jest dziecko w tym wieku i jakie są związane z tym następstwa edukacyjne widziane oczami nauczyciela AMI.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Czy jest możliwa realizacja całego programu Montessori w przedszkolu i jak korzystać z dokumentu Sylwetka absolwenta?
Na warsztacie odpowiemy na pytania ważne dla każdego nauczyciela Montessori. Tego początkującego i tego pracującego już wiele lat z dziećmi.
Jak zrealizować tak wszechstronny program Montessori ze wszystkich pięciu działów? Pracując z dziećmi często może się nam wydawać, że jest to niemożliwe.
Na warsztacie przypomnimy o tym jakie ważne wskazówki daje nam dr Montessori, na co powinniśmy zwrócić uwagę, jakich „pułapek” unikać, a na co zwracać uwagę.
Zaczniemy warsztat od omówienia dokumentu Sylwetka absolwenta jako podstawowego dokumentu kierującego naszą pracą.
Dokument ten jest również przydatny w pracy z rodzicami i kadrą. Jeżeli wszyscy wiemy do jakiego celu zmierzamy i mamy konkretne etapy i narzędzia pracy, łatwiej jest nam realizować cały program Montessori w naszych placówkach.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat
Wykład dostępny online
Podróż poza liczenie: rozwijanie matematycznego umysłu dzieci
Materiały matematyczne Montessori są… niesamowite! Ale prawdziwy cel tych materiałów wykracza poza podstawowe działania matematyczne. Większym celem jest rozwój matematycznego umysłu dziecka. Podczas tej sesji zdefiniujemy matematyczny umysł i przeanalizujemy niektóre materiały Montessori, aby dowiedzieć się, jak lepiej prowadzić dzieci przez wyzwania związane z myśleniem matematycznym. Będziemy korzystać z tych materiałów i badać wzorce, omawiać, w jaki sposób dzieci rozumieją liczenie, analizować trzy wyzwania w ramach równości i angażować się w rozwiązywanie problemów.
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, rodzice
Rozwiązywanie sytuacji trudnych wśród dzieci 6-12 lat w spektrum autyzmu w warunkach nauczania Montessori
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Wykład dostępny online
Rozmowy o Montessori z rodzicami
KOCHAMY Montessori, ale czasami wyjaśniając metodę, nasze lekcje, nasze szkoły, często skupiamy się na tym, co jest dla nas interesujące i ekscytujące, a nie na tym, co jest najważniejsze dla rodzica. Rodzic jest naszym pierwszym klientem. Bez nich… nie mielibyśmy dzieci w naszych szkołach! Zastanówmy się, jak rozmawiać z rodzicami metodą Montessori.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 2,5 – 6 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
SOB.
14:00 - 15:00
OBIAD W RESTUARACJI HOTELOWEJ
SOB.
15:00 - 16:00
Wykład plenarny
Wykład dostępny online
Od mechanizmów lustrzanych po empatie
Gatunek ludzki od zarania dziejów odnosił sukcesy dzięki silnie społecznemu charakterowi. Dobór naturalny kształtował nas jako istoty zdolne do współpracy, wzajemnego wsparcia i zrozumienia intencji innych członków grupy. Jednymi z istotnych cech naszych mózgów jest istnienie tak zwanych mechanizmów lustrzanych, które są neurobiologicznym podłożem empatii. Ich działanie zapewnia nie tylko możliwość zrozumienia intencji i stanów emocjonalnych obserwowanych przez nas osób, jest także fundamentem ludzkiego języka. Zrozumienie działania mózgu w aspekcie społecznym daje nowe spojrzenie na naszą naturę i znaczenie łączących nas więzi.
SOB.
16:15 - 17:45
SESJE RÓWNOLEGŁE
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
Nido znaczy gniazdo – organizacja pracy z najmłodszymi
Porozmawiamy o tym jak organizować pracę dla najmłodszych dzieci, prowadzić rodziców i sprawiać, że dzieci mogą w bezpieczny i swobodny sposób poznawać świat. Jak planować czułe przewodnictwo w drodze do samodzielności i czy ten plan w ogóle jest potrzeby i możliwy? Warsztaty połączone z dyskusją o bieżących problemach w klasie, rozmowa o tym co nam nauczycielom jest najbardziej potrzebne, aby prowadzić klasę.
„Nie pomagaj dziecku, które podjęło się wykonania zadania i wierzy, że mu się uda. Każda zbędna pomoc jest przeszkodą w rozwoju dla dziecka”
Maria Montessori
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Wykład dostępny online
Wprowadź zasadę „Normalizacja to miłość” do swoich programów Montessori
Dołącz do nas, gdy będziemy odkrywać koncepcję dr Montessori, że odkrycie znormalizowanego dziecka było jej ukoronowaniem, kluczowym dla prawdziwej praktyki Montessori. W tej prezentacji zatytułowanej „Normalizacja to miłość” rzucimy wyzwanie wielu wyzwaniom związanym z prowadzeniem dzieci w kierunku normalizacji. Zdefiniujemy normalizację i omówimy, dlaczego miłość nie jest tylko uczuciem, ale podstawą tego procesu. Następnie omówimy cztery zasady „Inteligencji miłości”, które kształtują nasze podejście: rozpoznawanie potencjału każdego dziecka, obserwacja, aby zrozumieć i zaakceptować, dostosowywanie środowiska dla dziecka oraz prowadzenie z intencją i cierpliwością. Razem odkryjemy, jak te zasady są niezbędne w wychowaniu znormalizowanego dziecka, będącego sercem dziedzictwa Montessori.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Dziecko z zaburzeniami SI, motoryki małej i dysleksji w otoczeniu Montessori.
Każdego roku do przedszkoli trafia coraz więcej dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Podczas warsztatu opowiemy o sposobach pracy z takimi dziećmi i o tym jak otoczenie Montessori odpowiada na ich potrzeby.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Piosenki jako doskonałe narzędzie pracy z dzieckiem
Zaśpiewaj z nami i zawieź nowe piosenki do twoich dzieci. Wiele treści z naszego programu Montessori może być zawarte właśnie w tekstach piosenek. Powtórzymy stare przeboje takie jak piosenkę o kontynentach i zaśpiewamy nowe utwory np. piosenka o częściach mowy. Uczestnicy warsztatu otrzymają śpiewnik z tekstami prezentowanych piosenek. Chcemy podczas warsztatu zainspirować wszystkich do tworzenia własnych utworów. Pokażemy wam, jakie to może być proste.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Sztuka dla dzieci w wieku 6 – 12 lat
Odkryj cechy artystyczne dziecka. Poznaj podstawy umiejętności artystycznych i zdobądź wiedzę na temat kluczowych obszarów nauczania. Spramani opowie o projektach artystycznych najlepiej dostosowanych do tej grupy wiekowej, rzucając światło na materiały i media idealne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Dodatkowo dowiesz się, jak skutecznie ułatwiać działania artystyczne oparte na procesie. Weź udział w praktycznych sesjach praktycznych, koncentrując się na kluczowych lekcjach malarstwa i modelowania z gliny.
Przewodnicy dzieci: 6 - 9 lat, 12 - 15 lat, rodzice
Stolik Pokoju i co dalej? Mediacje rówieśnicze
Dla: Przewodnicy dzieci: 6-9 lat, 12-15 lat, rodzice
“Unikanie konfliktów jest zadaniem polityki, budowanie pokoju to edukacja.” M.Montessori
W metodzie Montessori wychowanie do pokoju zajmuje ważne miejsce. W mediacji rówieśniczej – dotyczącej sporu pomiędzy uczniami mediatorami są inni uczniowie, wytypowani lub ci, którzy czują się na siłach, żeby wesprzeć w mediacji innych młodych. Są odpowiednio przeszkoleni. Osoba dorosła w mediacjach rówieśniczych jest koordynatorem. Ten proces wymaga empatii, czasu, zaangażowania i gotowości do rozwoju. Tego właśnie uczą mediacje. Czy zatem jesteśmy gotowi oddać ster w ręce młodzieży? Jeśli tak, pokażemy Ci, jak to zrobić na warsztacie, który współpoprowadzą sami uczniowie-mediatorzy.
Dla zarządzających
Wykład dostępny online
Radzić sobie inaczej
Spotkania zespołu mogą być trudne, a w miarę rozwoju naszych szkół… spotkania zespołu mogą stać się jeszcze trudniejsze. Każda osoba pracująca w grupie przynosi ze sobą własne wątpliwości i poglądy, cele i marzenia. Rozpakowanie naszych osobistych założeń pomoże nam zbudować konstruktywną kulturę pracy i poruszać się po niej.
SOB.
17:45 - 18:30
LOTERIA NAGRÓD OD SPONSORÓW I ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU NA NAJLEPSZY FILM REKLAMOWY PLACÓWKI
Dzień trzeci - Konferencja
Niedziela 14.04.2024
ND.
08:00 - 09:00
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
ND.
09:00 - 09:15
ROZPOCZĘCIE OSTATNIEGO DNIA KONFERENCJI
ND.
09:15 - 10:015
Wykład plenarny
Wykład dostępny online
Odważ się być wielkim!
Edukujemy dzieci do wielu celów. Chcemy, aby dzieci stały się niezależne i osiągnęły sukcesy w matematyce, językach, sztuce, naukach ścisłych i nie tylko. Ale co by było, gdybyśmy kształcili się dla wielkości? Jak moglibyśmy poprowadzić dzieci i młodzież do osiągnięcia wielkości? I co by to oznaczało w dzisiejszej złożoności i jutrzejszej szybko zmieniającej się przyszłości? Podczas tego przemówienia będziemy odkrywać i rozwijać naszą świadomość wielkości – i nas samych – przez pryzmat naszej perspektywy Montessori.
ND.
10:30 - 12:00
SESJE RÓWNOLEGŁE
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, rodzice
„Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt
Serdecznie zapraszam rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci na warsztat „Nie tylko jem i śpię”. Montessori dla noworodków i niemowląt. W programie: założenia koncepcji pedagogicznej dr Marii Montessori dotyczące rozwoju małego dziecka, procesy uczenia się mózgu, wskazówki dotyczące tworzenia otoczenia rozwijającego inteligencję i wspierającego samodzielność , prezentacje wybranych pomocy rozwojowych oraz instrukcje, jak wybierać i budować samemu materiały do pracy z dzieckiem.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat
Praca z materiałem kulturowym. Rozwinięcia i materiały podstawowe
Na tym warsztacie omówimy wybrane pomoce z działów geografia, historia, botanika, zoologia i eksperymenty. Przedstawię sposoby utrwalania wiedzy zaczynając od podstawowej prezentacji aż do pomysłów na rozwinięcia, kończąc na projektach. Wszystkie pomoce i propozycje aktywności są wykorzystywane i sprawdzone w grupie przedszkolnej, jednak wiele z tych rozwinięć pomoże tez dzieciom w wieku szkolnym odkryć poznane już wcześniej pomoce na nowo. Pojawią się również wykorzystywane przeze mnie autorskie piosenki, pomoce, karty i książki.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Wykład dostępny online
Prowadzenie grupy – najlepsze praktyki od nauczyciela AMI
Prowadzenie grupy to hasło z naszych szkoleń. Można tu zawrzeć wiele tematów od rozkładu dnia aż po witanie dzieci czy rozmowy z rodzicami. Nie zawsze wszystko jest możliwe do wprowadzenia zaraz po szkoleniu. Na warsztacie poruszę takie tematy jak: Co robić ze spóźniającymi się rodzicami? Jaki rozkład dnia jest optymalny. Jak komunikować swoje oczekiwania rodzicom. Co robić z dziećmi nie przestrzegającymi zasad? Jak komunikować zasady dzieciom? Na warsztacie również pokażę swoją ulubioną metodę obserwacji.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, rodzice
Prawdziwe domy dziecięce w naszych przedszkolach, gdzie pachnie jak w domu
Dr Montessori prowadziła Domy dziecięce, a nie przedszkola. Przedszkole to taki „przedsionek” przed szkołą. Szkoła w rozumieniu rodziców to coś ważnego zaś przedszkole to tylko krótki okres przed dużo ważniejszą szkołą. Wróćmy więc do korzeni i zastanówmy się, jak możemy wprowadzić atmosferę domu w naszym otoczeniu.
Jeżeli zaczniemy myśleć o domu a nie o przedszkolu, zmienia się nasza praktyka.
Na warsztacie omówimy jakie elementy otoczenia budują atmosferę domu oraz jakie domowe czynności możemy wprowadzić w pracy z dziećmi. Jak w każdym domu, taki i u nas, trzeba zrobić zakupy, ugotować, upiec czy posprzątać. Na warsztacie powiemy, jak to zrobić z 24 dzieci.
Przewodnicy dzieci: 6 - 12 lat, 12 - 15 lat, rodzice
Wykład dostępny online
Dojrzewanie do podstawy programowej, czyli o projektach, które pozwalają nam dotrzeć do dziecka
W warsztacie porozmawiamy o obowiązujących nas przepisach prawa oświatowego i odnalezieniu ich w kreatywnych, projektowych lekcjach przyrodniczych. Umiejscowimy kompetencje uczniowskie w podstawie programowej i dostosujemy nasze wymagania do gotowości i możliwości dzieci. Przekujemy nasze przepisowe, przewidywane osiągnięcia uczniów w realne i namacalne kompetencje krytycznego myślenia.
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 1
Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:
• Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
• Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
• Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
• Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
• Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
• Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Trudne rozmowy. Rodzice w edukacji Montessori
Trudne rozmowy. Jak rozmawiać́ z trudnym rodzicem. Typy rodziców. Wsparcie i stawianie granic. Jak rozumieć́ zachowania i jak planować skuteczne oddziaływania.
ND.
12:00 - 13:00
PRZERWA KAWOWA I PRZEKĄSKI. SPOTKANIA Z WYSTAWCAMI
ND.
13:00 - 14:30
SESJE RÓWNOLEGŁE
Przewodnicy dzieci: 0 - 3 lata, 5 - 6 lat, rodzice
Wykład dostępny online
Obserwator Montessori: wzmacnianie pozycji niezależnych dzieci
Przeżyj obserwację metodą Montessori podczas naszej 90-minutowej sesji, przeznaczonej dla nauczycieli toddlersów i małych dzieci. Zrozum 5 etapów niezależności i naucz się identyfikować te kluczowe etapy w podróży dziecka. Oglądaj i analizuj przykłady wideo z życia wzięte, przedstawiające niezależność małych dzieci i dzieci w wieku Casa. Uzyskaj wgląd w interpretację tych obserwacji, aby zrozumieć potrzeby rozwojowe każdego dziecka. Zostaw szkołę wyposażoną, aby opracować spersonalizowane strategie, które zachęcają i wspierają drogę dziecka do niezależności, naprawdę ucieleśniając rdzeń filozofii Montessori.
Przewodnicy dzieci: 2,5 - 6 lat, 9 - 12 lat, rodzice
Litera, słowo, książka jako inspiracja do lekcji muzyki w przedszkolu i szkole Montessori
Aby wszechstronnie muzycznie rozwinąć młodego człowieka należy korzystać z różnych metod, nawet tych mniej oczywistych. Synteza sztuk powinna więc być nieodłącznym elementem rozwoju dziecka. W swojej pracy zarówno w przedszkolu jak i szkole Montessori wykorzystuję książki oraz materiały które łączą zagadnienia języka z muzyką. Na wykładzie zaprezentuję listę pozycji oraz omówię ich wykorzystanie w codziennej pracy.
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe)
Glina jako materiał sensoryczny w edukacji Montessori
Głównym założeniem zajęć sensorycznych jest wspomaganie rozwoju mózgu, czyli umiejętności posługiwania się wszystkimi zmysłami. Dzięki tego typu aktywnościom dziecko zgłębia tajniki kształtów i kolorów, poznaje tekstury i odczuwa otaczający je świat. Co jeśli za fakt przyjmiemy, że nie potrzebujemy profesjonalnie przygotowanych sal, drogich sprzętów i pomocy dydaktycznych, aby przeprowadzić kreatywne zajęcia twórcze pobudzające wszystkie zmysły dziecka?
Glina jest naturalnym i bezpiecznym tworzywem dającym nieograniczone możliwości. Jest łatwo dostępna, prosta i przyjemna w użyciu. Wbrew powszechnemu przekonaniu do pracy z gliną nie potrzeba specjalnego przeszkolenia. Jej surowa forma pobudza twórcze działania dzieci, które z chęcią angażują się w różne aktywności SensoCeramiczne.
Podczas warsztatu przedstawię sprawdzone pomysły na zabawy sensoryczne z gliną w sali i poza nią. Opowiem w jaki sposób wplatam w zajęcia SensoCeramiczne program edukacji Montessori w klasie 1-3. Podczas krótkiego ćwiczenia uczestnicy warsztatu będą mieli okazję poczuć glinę własnymi zmysłami. Warsztat przeznaczony dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń ceramicznych i umiejętności plastycznych.
Przewodnicy dzieci: 9 - 12 lat, rodzice
Moja opowieść o życiu na farmie, czyli dlaczego dr Maria Montessori właśnie tam umieściła edukację nastolatków (12-18)?
Przewodnicy dzieci (wszystkie grupy wiekowe), rodzice
Wychowywanie twórczych myślicieli na miarę XXI wieku. Część 2
Dołącz do nas i weź udział w wzbogacającej dyskusji, której celem jest wzmocnienie pozycji przewodników w zrozumieniu roli twórczego myślenia. Spramani omówi następujące tematy:
• Kluczowe znaczenie wychowywania twórczych myślicieli w XXI wieku
• Jak sztuki wizualne i projekty STEAM rozwijają kreatywne myślenie
• Poznawcze korzyści płynące ze sztuki
• Angażowanie dzieci w kreatywne i ciekawe majsterkowanie
• Strategie dla nauczycieli mające na celu wspieranie kreatywnego przepływu w klasach
• Identyfikowanie i pokonywanie przeszkód utrudniających twórczy przepływ
Dla zarządzających
Wykład dostępny online
Zaczynając z wizją końca
Zajęcia Montessori mają początek, środek i koniec. Biznes też ma początek, środek i koniec. Twoja szkoła to biznes. Jaki koniec planujesz dla swojej szkoły? Każdy z nas bardzo ciężko pracował, aby stworzyć nasze społeczności Montessori i zapewnić im zdrowie i rozwój. Przeprowadźmy tę ważną rozmowę, aby nasze szkoły mogły działać w przyszłości.